Overslaan en naar de inhoud gaan

Geo-fencing: Toekomst van mobile marketing?

Geo-fencing, zoals de naam impliceert, plaatst softwarematig een bepaald hek rondom een gebied met een gegeven middelpunt en straal. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een simpel voorbeeld is een kortingsactie van een bepaalde retailer, bijvoorbeeld de 2e Hamburger gratis bij McDonalds. Zodra de consument met zijn smartphone in de buurt van het McDonalds filiaal komt krijgt hij een push-bericht met de betreffende aanbieding.

related partner content for mobile comes here

Gebruik

Hoewel de techniek relatief nog in de kinderschoenen staat, is het al diverse keren toegepast. Het bekende Amerikaanse modemerk GAP, heeft tests gedaan in grote Amerikaanse steden met het plaatsen van reclames in bushokjes. Vervolgens werd via een advertentiebureau push-berichten gestuurd zodra de consument in de directe nabijheid van de bushokjes was.

In de UK is provider O2 bezig met Priority Moments, een platform dat aanbiedingen bij jou in de buurt laat zien. Met behulp van Geo-fencing wordt het mogelijk consumenten actief op de hoogte te stellen van deze aanbiedingen zodra ze in de buurt van een deelnemende locatie komen. Dit zou de conversie van een bepaalde aanbieding aanzienlijk moeten verhogen.

Een derde interessant voorbeeld is Square, het bedrijf dat in de US mobiele betalingen verwerkt via een creditcardlezer in de telefoon van de winkelier. Met Geo-fencing is het mogelijk te betalen zonder je telefoon/creditcard uit je broekzak te halen. Dit was voor iPhone al een tijd mogelijk maar sinds kort is ook een maatwerk oplossing voor Android gebouwd. Hoe werkt het? Je loopt binnen bij Starbucks, de telefoon in je broekzak herkent op de achtergrond jouw locatie en stuurt dat actief door naar Square. De Starbucks medewerker ziet jouw naam/telefoon op het scherm van het betaalsysteem (bv een iPad) verschijnen en bij de kassa bevestig je alleen nog door het zeggen van je naam. (En dat doe je sowieso al bij de Starbucks.)

Techniek

Met de komst van iOs 5 voor apple was er al de mogelijkheid zelf geo-fences toe te voegen. Voor Android is deze mogelijkheid er nog niet native. Er bestaan echter legio software development kits of bedrijven ( xtify, mblox, geoloqi, xaton ) die het proces voor hun rekening nemen.

Uitdagingen

Zoals met iedere nieuwe techniek zijn er uitdagingen om op te lossen. Waarschijnlijk de grootste is het bepalen hoe erg de gebruiker zich voelt aangetast in zijn privacy. Als je immers constant berichtjes krijgt afhankelijk van je locatie kan dit het gevoel geven dat iemand constant meekijkt.

Een tweede uitdaging is om een voor retailers zo goed mogelijk platform te maken dat meer doet dan een massa boodschap uitdragen. De boodschap moet gericht zijn op een consument waarvan je al weet wat zijn of haar interesse zijn en dat op ieder punt van de dag. Daarnaast moeten de resultaten nog enigszins meetbaar en begrijpelijk zijn.

Een derde punt is de schaalbaarheid van 'geo-fencing'. Locatiebepaling op Smartphones wordt steeds nauwkeuriger maar, uit ervaring bij onze startup Smartcoupons, weten we dat een radius van minimaal 300 meter nog wel nodig is voor locatiebepaling. Kijkt men dan naar een willekeurig winkelcentrum in Nederland dan zit toch wel het merendeel van de winkels in zo'n gebied. Dus hoe onderscheid je ze?

Conclusie

Geo-fencing is een relatief onontgonnen techniek waar veel potentie in zit. Technisch zijn er nog enkele uitdagingen en ook aan de gebruikerskant en de adverteerderskant dient de markt zich nog verder te ontwikkelen om meer begrip te kweken voor dit type advertentiemiddel.

Bronnen:

http://www.mobilecommercedaily.com/geofencing-strategies-on-the-rise-but...

http://www.businessrevieweurope.eu/marketing/mobile-marketing/geofencing...

http://online.wsj.com/article/SB1000142405270230397810457736240380485850...

http://www.androidauthority.com/pay-with-square-android-wireless-payment...

https://developers.geoloqi.com/

http://gigaom.com/2011/11/02/with-card-case-square-launches-hands-free-p...

http://xaton.nl/

http://xtify.com/

http://mblox.com/

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in