Tijdschriften weer 4 pct in de min
Dat blijkt uit de rapportage van Hoi. De betaalde oplage van alle tijdschriften bij elkaar opgeteld, ongeacht verschijningsfrequentie, bedraagt in het tweede kwartaal van 2012 ruim 17,5 miljoen exemplaren. Vorig jaar was dat nog ruim 18 miljoen. In het eerste kwartaal daalde de oplage met 3,8 procent. Niet alle categorieën daalden. De vrouwenbladen laten een opleving zien: plus 0,4 pct. Er werden bijna 10 duizend exemplaren meer verkocht: 2,54 miljoen. De categorie RTV bladen daarentegen ging met ruim 9 procent in de min. Het zakte van 3,3 miljoen naar 3,0 miljoen stuks. Jongerenbladen daalden met bijna 7 pct in oplage naar 883 duizend stuks. De categorie Woon-, Tuin- en DHZ-bladen gingen met ruim 6 pct terug en telden samen op tot 1,95 miljoen stuks.
De grootste uitgevers (> 500 duizend exemplaren)
ANWB blijft Sanoma net voor en daalt met 1,1 pct om uit te komen op een opgetelde oplage van 3,86 miljoen exemplaren. 92 pct daarvan komt voor rekening van Kampioen, het blad dat leden van de ANWB ontvangen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaSanoma Media doet het beduidend minder goed dan de markt. De opgetelde betaalde oplage daalt met 7,9 pct naar 3,46 miljoen. De uitgever geeft 17 titels uit die met meer dan 10 pct in oplage dalen. Er zijn 7 titels die zelfs met meer dan 20 pct in oplage dalen. Dat zijn Beau Monde, Cosmopolitan, Disney XD Magazine, Esta, Groter Groeien, Helden en Nickelodeon Magazine. Goed nieuws is er ook uit Hoofddorp. Het eerder door tegenvallende oplagen geplaagde Playboy stijgt met 26,5 pct naar 39,5 duizend exemplaren.
Uitgever van onder meer TV gidsen, Bindinc, ziet een daling in oplage van 7,4 pct naar 1,2 miljoen. Sterkste daler in de Bindinc-stal is NCRV-Gids. Dat verliest 15 pct van de oplage om uit te komen op 188 duizend exemplaren. Het verlies werd beperkt door de introductie van een nieuwe titel: Vier. De oplage daarvan in het tweede kwartaal van 2012 bedraagt 15 duizend stuks.
Audax Publishing deed het beduidend beter dan de markt. Het steeg zelfs met bijna een procent in betaalde oplage. Dat is onder meer dankzij twee introducties (Intens en Mijn Geheim Special), maar ook door oplagestijging van bestaande titels. Royalty steeg met 15 pct naar een oplage van 45 duizend, Glossy zelfs met een percentage van 26 pct tot een oplage van 64 duizend. En ook de inspanningen om de verschaalde opinietitel HP/De Tijd nieuw leven in te blazen, lijken niet voor niets. De oplage steeg met 24 pct naar een oplage van 26 duizend stuks.
Veronica Uitgeverij zakt met 11,3 pct naar 761 duizend. Veronica Magazine leverde 11,9 pct in en dreigt door de grens van 700 duizend heen te zakken: 703 duizend.
De titels die worden uitgegeven door de uitgeverijen vallend onder WPG Uitgevers, dalen gezamenlijk met 5 pct in oplage. Opgeteld gaat het om 702 duizend exemplaren. Eén titel liet een stijging zien: Yoga Magazine plust 1,2 pct en stijgt daarmee naar 61 duizend exemplaren betaald. De relatief sterkste dalers zijn J/M, Runner’s World en Opzij.
Net als Audax wist ook G+J Uitgevers de betaalde oplage op te krikken door een titel te lanceren: Vogue. De opgetelde oplage steeg met 8,6 pct naar 665 duizend stuks. Vogue kende in het tweede kwartaal een oplage van ruim 68 duizend exemplaren. (Ter vergelijking: Linda steeg met 8 pct in oplage om uit te komen op ruim 209 duizend stuks.) Glamour daalde zeer fors in oplage. Het ging van 138 duizend naar 111 duizend stuks (-26 pct). En ook Jan daalde met meer dan 11 pct om uit te komen op 57 duizend. Dat werd gedeeltelijk goed gemaakt door een sterke stijging van National Geographic Traveler dat met 75 pct steeg naar een oplage van 59 duizend exemplaren.
De uitgever van Radar+, Troskompas en TV Krant, Hilversumse Media Compagnie, daalde met 4,4 pct naar een oplage van ruim 528 duizend exemplaren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid