Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruiker gegenereerde content: linke soep

Het klinkt goed: marketing op basis van content die door gebruikers wordt voortgebracht. Maar het kan verkeerd aflopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mensen vinden het leuk om hun eigen content te creëren op internet. Altijd al zo geweest, maar breedband heeft nieuwe dimensies geopend. Kijk maar naar de populariteit van wiki’s, blogs, podcasting en contentsharingsites als YouTube en Flickr. Waarom zou je daar als aanbieder niet op inspelen? Omdat je de controle over de content kwijtraakt. Coole merken als Diesel durven het aan - het merk gaat meer investeren in user-generated content. Als het goed wordt gedaan, wordt je beloond met rijke content en een gemotiveerde, betrokken groep klanten die als merkambassadeurs kunnen fungeren.

related partner content for mobile comes here

Het is echter moeilijk om het goed te doen. Dergelijke projecten kun je niet runnen als traditionele campagnes, en je geeft de macht over de boodschap uit handen. ‘De consument is 100 procent in controle, niet het merk, en daar worden we nerveus van’, zegt een manager van een media-inkoopbureau. ‘We adviseren onze cliënten om voorzichtig te werk te gaan.’ Een indicatie is de ervaring van SeeMeTV, dat video’s van gebruikers aanbiedt en de meest gedownloade filmpjes geldelijk beloont. SeeMeTV weigert 80 procent van de bijdragen omdat ze te smakeloos zijn of de wet overtreden.

Chevrolet is pijnlijk onderuit gegaan met de campagne voor zijn Tahoe-SUV. Vanuit het idee een vrijwel gratis reclamecampagne op te zetten, met hoog buzzgehalte, kon het publiek via de site z’n eigen reclamespots voor de Tahoe ontwikkelen. Het klonk te mooi om waar te zijn, en dat was het ook. Een groot deel van de deelnemers richtte zich op de schade die de Tahoe aan andere auto’s kan aanrichten en aan de bijdrage van de benzineslurper aan de opwarming van de aarde. De stekker werd snel uit het project en de site getrokken.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in