Gebruik Facebook in twee jaar verzevenvoudigd
(Klik afbeelding voor een vergroting)
De bekendheid van Nederlanders met sociale netwerken is inmiddels nagenoeg compleet, zo blijkt uit onderzoek van Multiscope. Het aantal Nederlandser met een profiel op minimaal één van de netwerken, steeg in twee jaar van 89% naar 93%.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe sterkste toename in social betreft echter tijdsbesteding. In totaal zijn Nederlanders 60 miljoen uur kwijt aan het onderhouden van contacten op sociale netwerken. Dat is liefst 50% meer van twee jaar geleden. Grootste stijger is Facebook, dat goed is voor 62% van onze tijd op sociale media (16% in 2010). Met een naamsbekendheid van 92% is Facebook bovendien het bekendste netwerk. Snelste stijger in naamsbekendheid is LinkedIn, van 46% naar 69%.
Niet verrassend is Hyves de grootste verliezer. Het aantal respondenten met een Hyves profiel is ruim eenderde lager dan in 2010. Ook het gebruik van Hyves neemt verder af. Het aantal mensen dat in de toekomst verwacht minder te gaan Hyven, ligt 48% hoger dan het aantal mensen dat meer tijd denkt te gaan besteden aan Hyves.
In naamsbekendheid is Hyves, na Facebook, wel nog steeds het meest bekendste netwerk van Nederland. De enige 'nieuwkomer' die een rol van betekenis speelt, is Google+. Al blijft het aantal profielen (9%) ver achter bij de bekendheid (50%).
De groei is er voor de sociale netwerken nog niet uit, aldus Multiscope. Respondenten geven overwegend aan meer tijd te zullen besteden aan sociale netwerken. Vooral LinkedIn kan groei verwachten.
De belangrijkste redenen om sociale media te gebruiken, zijn: contact onderhouden met vrienden/familie; contacten onderhouden met oude bekenden/collega's; tijdverdrijf en het delen van foto's.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid