Overslaan en naar de inhoud gaan

Gall & Gall kijkt goed naar Grapedistrict en richt schap in naar smaakprofielen

De Albert Heijn-dochter investeert fors in een nieuwe winkelinrichting, en brengt de wijnkeuze sterk terug. ‘Meer is niet altijd…
De nieuwe winkelinrichting
De nieuwe winkelinrichting
© Gall & Gall
De nieuwe winkelinrichting
De nieuwe winkelinrichting
© Gall & Gall

Het is alweer even geleden dat – toenmalige nieuwkomer – Grapedistrict de wijnretail opschudde (2006) door wijnen in de winkel niet meer op kleur, land en (hooguit) druivensoort in te delen, maar op smaakprofiel. Landelijke slijterijketens, zoals Gall & Gall toonden destijds meteen interesse en richtten onder meer pilotstores in waar het idee verkend werd. In 2012 deelde Gall & Gall in al haar winkels verspreid door het land voor het eerst wijnen in op basis van smaak. Volgens een woordvoerder was dat ‘een wat globale indeling met een beperkt aantal smaken’.

related partner content for mobile comes here

Systeem

Klantervaringen en nader onderzoek leidden bij Gall & Gall in 2017 tot een systeem van smaakprofielen op. Gall & Gall: ‘Zes profielen voor rood, zes voor wit en zes voor rosé. Van iedere wijn weten we vanaf dat moment bij welk profiel deze hoort.’ Tegelijk konden klanten online en in de winkel een test doen om hun smaakprofiel te ontdekken. De stap die Gall & Gall nu zet, is om landelijk alle winkels naar deze 18 smaakprofielen in te richten. Tegelijkertijd wordt de inrichting van de winkels stevig ter hand genomen.

220 winkels

Dat vergt een forse investering. Vooral de wijnschappen zullen een metamorfose ondergaan. Los van de indeling in twaalf smaakprofielen (de profielen voor wit en rosé komen overeen), worden de flessen voortaan liggend gepresenteerd. Inmiddels zijn de eerste tachtig winkels van Gall & Gall omgebouwd. Eind 2019 zullen er 220 ‘nieuwe’ winkels zijn. De rest van de winkels volgen volgend jaar.

Directeur Frances Franken-Mulder
Directeur Frances Franken-Mulder Gall & Gall

Bomen

Algemeen directeur van Gall & Gall, Frances Franken-Mulder, nam nog een grote beslissing. In de nieuwe winkels worden slechts 190 verschillende wijnen aangeboden. ‘Dat is beduidend minder dan voorheen. Maar meer is niet altijd beter, merkten we toen we onze klanten om hun mening vroegen. We hadden zoveel wijnen in de winkel dat ze door de bomen het bos niet meer zagen.’ De selectie die Gall & Gall nu gemaakt heeft, moet volop voorzien in de behoefte voor elke smaak. Het brede aanbod van 1.800 wijnen is bij Gall & Gall nog altijd wel online te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in