Overslaan en naar de inhoud gaan

Formaatdifferentiatie: size matters

Kimberly-Clark's antwoord op de huismerkeninvasie in de categorie toiletpapier komt in de vorm van formaatdifferentiatie. De fabrikant…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De producent van onder andere Popla, Kleenex, Huggies, Kotex, Poise en marktleider in de categorie toiletpapier met het lokale merk , noemt Page Dubbel Lang 'twee keer zo lang en twee keer zo voordelig' toiletpapier.

related partner content for mobile comes here

Ron Priem, marketingmanager bij Kimberly-Clark: 'Dubbel Lang biedt voordelen voor zowel de retailer als de consument. Het voordeel zit in de lage kostenstructuur. Er gaat nu bijvoorbeeld 33 procent meer toiletpapier op een pallet. Deze besparingen geven we door aan de retailers. Zij kunnen op hun beurt een lage consumentenprijs leveren en toch nog een gunstige marge overhouden.

Bovendien levert het papier 40 procent meer ruimtebesparing op in het schap en gaat het aantal pallethandelingen en ?plaatsen in het distributiecentrum aanzienlijk omlaag. En dat tikt behoorlijk aan bij een volumineus product als toiletpapier.'

Met al deze voordelen voor de retailer zou je de consument bijna vergeten, maar Priem zegt dat het alternatieve formaat ook voordelen voor de klant oplevert, want 'Je hoeft minder vaak de rol te verwisselen en het pak neemt minder ruimte in beslag, thuis en in je winkelwagen.'

Toch is deze trend uiteindelijk nadelig voor de consument. Alternatieve inhoudsmaten en ver-pakkingen moeten namelijk zorgen voor margeherstel voor formule en ondernemer, en uiteindelijk tot rendementsherstel. Concreet betekent formaatdifferentiatie dat de consument hetzelfde betaalt voor minder inhoud.

Procter & Gamble stopt tegenwoordig minder luiers in een pak Pampers, voor dezelfde prijs. Supermarkten krijgen daarnaast grootverpakkingen tot hun beschikking met optisch gezien relatief lage prijzen. Zo verkoopt Dirk van den Broek enorme dozen Pampers, die je dan echter onmogelijk in het mandje onderin de kinderwagen gepropt krijgt. Het is kiezen of delen?

En volgens retailkenner is met andere formaten een directe en snelle prijsvergelijking niet meer mogelijk. Zodat de Consumentenbond, de enge prijsvergelijkingsites en journalisten hun vinger niet meer op de prijs kunnen leggen.

De introductie van Page Dubbel Lang gaat overigens gepaard met een zware ondersteuning in de verschillende media en op de winkelvloer. Opmerkelijk, want nieuwe formaten werden tot nu toe heel stilletjes in het schap gelegd...om maar geen slapende honden wakker te maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in