Gastblogger nummer 3: Jacques Koster
Hoezo vakantietijd? Daarom vandaag de 3e gastblogger van deze week: Jacques Koster. Jacques noemt zichzelf innovator binnen het vak van mediaplanning. Deze week geeft hij zijn mening over het veranderende vak van die mediaplanner.
De situatie in het marktonderzoek van media zal de komende jaren ingrijpend veranderen: zo staat het Stichting KijkOnderzoek voor televisie ter discussie, terwijl de methode van het Continue LuisterOnderzoek (dagboekjes) volgens de kenners ook rammelt.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe vraag is niet alleen of al deze onderzoeken in de komende jaren, maar vooral of de planners in staat zijn de komende jaren zich aan te passen. Immers, de huidige grootschalige en op massa-media gebaseerde onderzoeken leveren met name intramediale vergelijkingen. Terwijl de markt al jaren roept om intermediale zoektochten.
De kracht van de planners zal door de technologische ontwikkelingen en met name door de verdergaande fragmentatie, komen te liggen op de vergelijkbaarheid tussen individuele onderzoeken van individuele exploitanten.
Dus de planner zal steeds minder binnen hetzelfde onderzoek en binnen hetzelfde mediumtype vergelijken maken en daarover uitspraken gaan doen.
Het begint er sterk op te lijken dat het ijken van onderzoeksgegevens van meerdere exploitanten vanuit meerdere mediumtypen, uitgaande van het belang van zijn opdrachtgever (= marketing-communicatie-effecten) op vrij korte termijn de toevoegende waarde wordt van de mediaplanner. En misschien in een enkele situatie nu al is?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid