Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese marketingtour moet Tenways succes opleveren in woelige e-bikemarkt

De Chinese fabrikant mikt op prijsbewuste consumenten. E-bikes worden namelijk steeds duurder, blijkt uit onderzoek van BOVAG.
Tenways Utrecht
De Tenways-pop-up in Utrecht
© Aangeleverd
Tenways Utrecht
De Tenways-pop-up in Utrecht
© Aangeleverd

De Nederlandse verkoop van fietsen inclusief e-bikes daalde in 2024 licht, maar e-bikes worden op het totaal steeds belangrijker. Tegelijkertijd zijn heel wat e-bikemerken vorig jaar omgevallen, en maken ze niet allemaal een doorstart. De Chinese nieuwkomer Tenways hoopt in deze gekke markt te profiteren en toert momenteel door Europa met pop-up-evenementen. Het e-bikemerk staat uitgebreid stil bij Nederland ‘fietsland’.

E-bike wordt steeds duurder

Tenways – pas in 2021 opgericht in China – wil Europa veroveren en ziet voldoende groeikansen. Kijk naar Nederland. Brancheclubs BOVAG en RAI Vereniging becijferden dat er vorig jaar 858 duizend nieuwe fietsen in ons land verkocht zijn, waarvan 48 procent een elektrisch model was. Het e-bikesegment was wel goed voor 72 procent van de totale fietsomzet, mede omdat de gemiddelde nieuwprijs van een e-bike blijft stijgen en met 2719 euro veel hoger was dan van een reguliere fiets. Er zijn dan ook genoeg mensen die een niet-elektrische fiets blijven rijden omdat ze een e-bike te duur vinden. De Chinese uitdager hoopt die groep mensen onder meer te overtuigen met zijn prijsstelling. De meeste Tenways-e-bikes kosten tussen de 1200 en 2000 euro.

Maar een fiets blijft een fiets, dus logisch dat veel potentiële kopers een testritje willen maken voor ze eventueel tot aankoop overgaan. Tenways heeft dealersamenwerkingen in Europa maar aast op meer merkbekendheid. Daarom is er een Europese tour opgezet, die start in Nederland. Meerdaagse pop-up-evenementen doen Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag aan. Daarna volgen nog eens tien steden verspreid in België en Duitsland.

Fietsen met koffie en muziek

Op een pop-up-locatie kun je uiteraard een ritje maken op Tenways-e-bikes, maar het merk heeft meer uit de kast gehaald om bezoekers te trekken en langer op het evenement te houden. Er zijn spelletjes te spelen, er is een koffiebar aanwezig en er klinkt muziek, geregeld door R/HOOD – een platform dat minderheden vertegenwoordigt via merksamenwerkingen, storytelling en andere methoden. Wie een tennisbal door een gat probeert te gooien en/of een bericht deelt op sociale media, maakt bovendien kans op prijzen als een gratis e-bike. Tenways jaagt de pop-up-evenementen aan via zijn eigen sociale media en pr.

Net als Tenways azen meer (Chinese) fietsfabrikanten op Europees marktaandeel. Enkele namen zijn Fiido en Engwe, merken die vergelijkbare e-bikeprijzen hanteren en ook (deels) inzetten op directe verkoop aan consumenten. De tijd moet uitwijzen of die scherpe prijsstelling meer mensen weet te overtuigen om een e-bike van Chinese komaf in huis te halen. Alhoewel, Chinees? Tenways benadrukt graag dat het zijn fietsen ontwerpt en assembleert in Europa.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in