EU kijkt naar rechten webwinkels


De Europese Commissie gaat een richtlijn in het Europees Verdrag in mei 2010 aanpassen. Deze richtlijn is speciaal bedoeld voor handel via internet, zo meldt Emerce. Belanghebbenden kunnen tot 28 september reageren op de aangepaste regels.
Mogelijk kunnen makers van luxe merken na de verandering meer invloed krijgen op hoe webwinkels hun artikelen mogen verkopen. Een merkeigenaar zou namelijk onder sommige omstandigheden kwaliteitseisen kunnen stellen aan webwinkels. Europa vergelijk het met de wijze waarop een merkeigenaar eisen stelt aan advertenties en promoties in fysieke winkels.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de online omgeving kan dat er toe leiden dat de merkeigenaar een webwinkel kan verplichten een fysieke winkel te onderhouden. In het verlengde daarvan mag hij eisen dat een zekere minimum hoeveelheid van de omzet of afzet via het web wordt gerealiseerd. Lukt dat de ondernemer niet, dan mag hij de items van de merkeigenaar niet verkopen.
Ook staat in de nieuwe richtlijn dat de distributeur voor producten die online worden doorverkocht een hogere prijs mag rekenen dan voor producten die niet online worden doorverkocht. Dat zegt overigens niets over de verkoopprijs.
De Commissie meldt verder dat het niet is toegestaan dat leveranciers zulke druk uitoefenen op webwinkeliers dat ze zelf niet hun prijs kunnen bepalen. In Nederland verzet de Thuiswinkel.org zich actief tegen dergelijke zaken.
Bron: Emerce.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid