Overslaan en naar de inhoud gaan

EU kijkt naar rechten webwinkels

Europa gaat bekijken welke rechten merkeigenaren en online en offline winkels tegenover elkaar hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Europese Commissie gaat een richtlijn in het Europees Verdrag in mei 2010 aanpassen. Deze richtlijn is speciaal bedoeld voor handel via internet, zo meldt . Belanghebbenden kunnen tot 28 september reageren op de aangepaste regels.

related partner content for mobile comes here

Mogelijk kunnen makers van luxe merken na de verandering meer invloed krijgen op hoe webwinkels hun artikelen mogen verkopen. Een merkeigenaar zou namelijk onder sommige omstandigheden kwaliteitseisen kunnen stellen aan webwinkels. Europa vergelijk het met de wijze waarop een merkeigenaar eisen stelt aan advertenties en promoties in fysieke winkels.

In de online omgeving kan dat er toe leiden dat de merkeigenaar een webwinkel kan verplichten een fysieke winkel te onderhouden. In het verlengde daarvan mag hij eisen dat een zekere minimum hoeveelheid van de omzet of afzet via het web wordt gerealiseerd. Lukt dat de ondernemer niet, dan mag hij de items van de merkeigenaar niet verkopen.

Ook staat in de nieuwe richtlijn dat de distributeur voor producten die online worden doorverkocht een hogere prijs mag rekenen dan voor producten die niet online worden doorverkocht. Dat zegt overigens niets over de verkoopprijs.

De Commissie meldt verder dat het niet is toegestaan dat leveranciers zulke druk uitoefenen op webwinkeliers dat ze zelf niet hun prijs kunnen bepalen. In Nederland verzet de zich actief tegen dergelijke zaken.

Bron: Emerce.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in