Overslaan en naar de inhoud gaan

Energieke kruidenier poetst stoflaag van Schijf van Vijf in Voedingscentrum-campagne

De semi-overheidsinstelling pakt met de verhalende campagne groots uit.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Volgens het Voedingscentrum zet de ‘huidige omgeving meer dan ooit aan tot ongezond eten’. Wie eet volgens de schijf, moet alles binnenkrijgen voor een goede gezondheid. De verouderde schijf kon wel een update gebruiken, dus voeren vooral onbewerkte producten de boventoon in de nieuwe schijf.

Schijf geen hoofdboodschap, maar middel

In de nieuwe televisiecommercial maakt Nederland kennis met de Joep van de Schijf, gespeeld door Remko Vrijdag. Joep zijn buurtwinkeltje kon eveneens een update kon gebruiken en staat daarmee symbool voor de schijf. De goedlachse kruidenier heeft zijn volledige productaanbod aangepast aan de moderne consument en maakt in de film gebruik van de nieuwe tool om klanten te adviseren over ‘goed en gevarieerd eten’.

‘Consumenten willen up-to-date blijven, ook als het om gezond eten gaat’, vertelt , concept director art en partner Canday. ‘We merkten tijdens de scripting dat een buurtsupereigenaar die over een update praat, op een positieve manier vervreemdend werkt. Tezamen met de tagline “Eet jij up-to-date?” moet het mensen activeren om op zoek te gaan naar nieuwe informatie. Dat is ons doel.’

Online verdieping

Naast de televisiecommercial, zocht het Voedingscentrum online samenwerking met populaire influencers. ‘Het Voedingscentrum is zich ervan bewust dat de Schijf niet vrij van kritiek is’, stelt , creative strategist bij Canday. ‘Vandaar dat Joep, als relativerende knipoog naar de oude schijf, in de commercial zegt: “Die ouwe Schijf kon wel een update gebruiken”. Het moet lijken alsof het over zijn winkeltje gaat, maar ondertussen hopen wij dat consumenten begrijpen dat hij het over de oude Schijf van Vijf heeft. 

De keuze voor bepaalde influencers moet mede zorgen voor een ‘constructief-kritisch geluid’, vult , senior communicatieadviseur Voedingscentrum, aan. ‘We hebben bewust gekozen voor co-creatie, waarbij toon, stijl en invalshoek aansluiten bij de influencer en zijn of haar fans. Dat is allesbepalend, anders is het afbreukrisico te groot en bekijken hun fans de videocontent niet.’

De commercial en de online activaties zijn sinds deze week online en op televisie te zien:

Webisode met de Cinemates (YouTubers):

Credits
Adverteerder: Voedingscentrum
Verantwoordelijk bij klant: Kitty van Wijk
Bureau: Canday
Concept & Copy: Barry de Waal
Concept Director Art: Martijn Rijken
Creative Strategist: Carlijn Danser

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in