Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste daling netto tv-bestedingen sinds vier jaar

De netto reclamebestedingen op tv geven voor het eerst sinds 2001 een daling te zien. Uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Saillant detail is dat die daling zich net aandient op het moment dat Talpa is gelanceerd. De totale netto mediabestedingen in het eerste halfjaar vertonen, volgens het BBC-rapport, een lichte stijging: plus 0,6 procent tot bijna 1,75 miljard euro. Over heel 2004 was nog sprake van een daling van 0,9 procent. De radiozenders zagen hun advertentie-inkomsten de eerste zes maanden met 4,2 procent stijgen. De shake-out na de FM-herverdeling die vorig jaar al verwacht werd, bleef ook nu uit en laat, als de bestedingen blijven toenemen, nog wel even op zich wachten.

related partner content for mobile comes here

De vak- en managementbladen hebben de weg naar herstel gevonden; ze profiteerden van de aantrekkende economie en de toename van het aantal vacatures. Het volume personeelsadvertenties groeide met 15 procent in vergelijking met de eerste helft van 2004 en dankzij die opleving stegen de netto bestedingen in dit mediumtype met 4,8 procent.

Ook de dagbladen profiteerden van het stijgende aantal vacatures. Hoewel de dagbladen nog steeds met teruglopende advertentie-inkomsten te maken hebben, is de daling nu teruggebracht tot 1,1 procent. Over heel 2004 liep de advertentieomzet nog terug met 5,2 procent.

De introductie van een groot aantal nieuwe titels heeft bij publiekstijdschriften nog niet geleid tot een stijging van de reclame-inkomsten. Net als bij de dagbladen is de daling wel teruggebracht: van -4,8 procent in 2004 tot -1,5 procent in het eerste halfjaar van 2005.

Bioscopen zagen de advertentieomzet met 10 procent afnemen. Dat percentage is gelijk aan de daling van het aantal bezoekers.

Buitenreclame lijkt het enige mediumtype dat zich niets van economische ontwikkelingen aantrekt. De laatste jaren stegen de netto mediabestedingen gestaag door en in het eerste halfjaar van 2005 werd zelfs een groei met dubbele cijfers genoteerd: 12,2 procent.

Met +42,8 procent was de groei van de netto mediabestedingen op internet nog groter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in