Marketing is geen vrouwenberoep
Het verschil is zes tot acht procent in het nadeel van vrouwen. Wel blijken vrouwen ongeveer net zo goed door te stromen in marketingfuncties als mannen. Over de vraag of het marketingvak door die doorstroming van vrouwen verandert zijn de meningen verdeeld.
In elk geval wordt het grootste vooroordeel onderuit gehaald: marketing is geen typisch vrouwenberoep. Van alle marketeers is namelijk 70 procent man en 30 procent vrouw. Vrouwen zijn gemiddeld vijf jaar jonger dan mannen en vier jaar korter in dienst dan mannen.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuHay-consultant Bernadette van den Berg verklaart de beloningsverschillen deels door die lagere leeftijd en kortere diensttijd. Bovendien, zegt zij, werken meer vrouwen dan mannen parttime.Verder zetten vrouwen hun carrière na het krijgen van een kind vaak even in de ijskast. Als ze daarna terugkomen is dat vaak in een andere functie, en dan is het lastiger om promotie te krijgen.
De salarisstijging van mannen en vrouwen die op hetzelfde functieniveau werken, is wel vergelijkbaar.
Onderzoek en analyse zijn na te lezen in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat aanstaande woensdag verschijnt. Daarin ook een lijst met marketingtopvrouwen en waar zij werken.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid