
1. Analyse
Bepaal op basis van je statistieken welk deel van de e-mail lezers al gebruik maakt van een smartphone of tablet. Aan de hand van deze cijfers kun je de trend van je eigen doelgroep bepalen en zien welk deel van je ontvangers mobiel actief is. Hiermee kun je bepalen op welke termijn je een verbetertraject moet gaan opzetten. Gemiddeld wordt een e-mail nu door ca. 26% van de openers op een tablet of smartphone bekeken.
2. Ruimte
De ruimte in de inbox op het scherm bij tablets en smartphones is beperkt. Kies daarom voor korte teksten, voor een beperkte lengte van een afzendernaam (max. 25 tekens) en voor een korte subject line (max. 20 tekens), zodat in de inbox direct zichtbaar is wat een voordeel is en van wie dat komt. Zet de hoofdzaak van de subject line daarom in de eerste 20 tekens. De meeste smartphones laten overigens ook de eerste 65 tekens zien van een e-mail. Gebruik hiervoor de preheader, de eerste regel bovenaan je e-mail.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU Delft
3. Breedte
Naast de afzendernaam en subject line wordt ook de inhoud van een e-mail beperkt door de schermbreedte. Verklein daarom de breedte van de e-mail die getoond wordt naar maximaal 450 pixels en toon nog maar 1 kolom om je boodschap over te brengen. Het gebruik van meerdere kolommen maakt het lezen van een e-mail door de ontvanger lastiger een klein scherm, waardoor dit direct invloed zal hebben op de conversie.
4. Korte boodschap
Zorg ervoor dat je boodschap direct in het eerste scherm te zien is, ongeacht de schermgrootte. wat van hen verwacht wordt. Beperk daarom de lengte van de boodschap en het gebruik van de afbeeldingen in je e-mail. Zorg daarbij voor een duidelijke knop om actie te kunnen nemen.
5. Dikke vinger
Een link kiezen op je laptop met een muis is makkelijk, zelfs als meerdere linkjes vlak naast of onder elkaar staan. Voor smartphones en tablets gebruiken we echter onze vinger, waardoor we meer ruimte nodig hebben de juiste link goed te kunnen selecteren zonder eerst in te moeten zoomen. Gebruik daarom knoppen van minimaal 34 x 34 pixels en doe dit ook op de actiepagina waar je terecht komt vanuit de e-mail.
6. Verzendmoment
Een steeds groter deel van de e-mails die je stuurt wordt direct op een telefoon ontvangen en gelezen. Dit betekent dat lezers ook direct actie kunnen nemen. Bepaal daarom of het verzendmoment wel aansluit bij het dagprogramma van de ontvanger. Verwacht je bijvoorbeeld dat iemand die ’s morgens na het wakker worden zijn mail leest geïnteresseerd is in jouw aanbieding? Of kun je dit liever op een later moment sturen?
7. Hybride benadering
Het is vooraf niet te voorspellen op welke wijze ontvangers hun e-mail zullen lezen. Een ontvanger leest jouw e-mail op het apparaat waarmee hij op het moment actief is. Dit kan een pc, laptop, tablet of smartphone zijn. Het is daarom van belang je e-mail voor de verschillende apparaten geschikt te maken en ervoor te zorgen dat de doelgroep, ongeacht de wijze waarop deze gelezen wordt altijd een aanbod krijgt.
Een e-mail mag er overigens voor ieder apparaat anders uitzien. Zolang het maar leesbaar is en er goed uitziet kan de opbouw, kleurstelling en zelfs de boodschap ander zijn op ieder apparaat. Alles is mogelijk en er wordt op dit gebied al wel wat geëxperimenteerd.
8. De volgende stap
Ook de pagina waar je vanuit een e-mail terecht komt is belangrijk. Als je hierbij geen of slecht gebruik kan maken van je tablet of smartphone zullen bezoekers hier afhaken en zal je je conversie niet behalen.
Help de mobiele bezoeker, vul bekende NAW-gegevens alvast in op formulieren, of vraag alleen om postcode en huisnummer i.p.v. een straatnaam en woonplaats. Pas ook op je landingspagina de knopgrootte aan, voorkom het gebruik van Flash, JavaScript en gebruik geen grote afbeeldingen.
9. HTML
Iedereen weet het, maar de tip om correcte én schone HTML mag in dit lijstje niet ontbreken. Dit geldt voor zowel de e-mail als de landingspagina. Zorg ervoor dat geen ongeldige code wordt gebruikt en vermijd lege tags binnen de HTML van een e-mail of de opvolgende pagina’s. Gebruik speciale regels in je stylesheets zodat je e-mail ook op de verschillende tablets en smartphones goed wordt weergegeven.
10. Testen
Tot slot is het van belang om de e-mails altijd te blijven testen voor de verschillende apparaten, besturingssystemen en de meest gebruikte e-mail programma’s. Ga er niet automatisch vanuit dat alles hetzelfde is gebleven en dat je e-mail er wel goed uitziet. Test en analyseer je e-mail vooraf, maar ook achteraf en blijf je e-mail en actiepagina verbeteren en optimaliseren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee