Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mailmarketing grootste bron van klachten over reclame

Bijna negentig procent van de klachten die in 2016 binnenkwamen bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg ging over e-mail.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[INFOGRAPHIC ONDERAAN] 90 procent van de reclameklachten die consumenten in 2016 indienden, ging over e-mail. Het gaat om klachten die binnenkwamen bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg*. Dat maakt de DDMA Privacy Autoriteit bekend in haar jaaroverzicht.

related partner content for mobile comes here

Bel me (niet)
Naast e-mail meldt de DDMA dat slechts een klein aantal van de binnengekomen klachten gericht was op telemarketing: 7 procent in 2015 en nog maar 2 procent in 2016. Andere klachten waren gericht op post (6 procent in 2016), cookies (2 procent), social media (2 procent) en streetmarketing (1 procent). Het grootste deel van de klachten ging over organisaties die niet zijn aangesloten bij het Privacy Waarborg (61 procent in 2015, 85 procent in 2016).

Bericht loopt door onder grafiek

DDMA claimt dat ruim driekwart van de klachten is opgelost, nadat de Privacy Autoriteit contact opnam met de betrokken organisatie. 'Overige klachten bleken niet gegrond of zijn doorverwezen.'

Klachten zijn goed
Voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit, Jan Hoek, ziet klachten niet alleen maar als iets negatiefs. Deze binnenkomende klachten zijn voor ons erg belangrijk. Het biedt ons de mogelijkheid om samen met de betrokken organisaties verbeteringen door te voeren en te werken aan het vertrouwen van consumenten. Bovendien is een klacht een teken dat consumenten actief bezig zijn met privacy en zich bewust zijn van de risico’s en waarde van hun gegevens. Dat is ontzettend belangrijk in een samenleving die steeds meer datagedreven wordt.'

 

*Over het Privacy Waarborg
Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.

Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in