E-mailmarketing grootste bron van klachten over reclame


[INFOGRAPHIC ONDERAAN] 90 procent van de reclameklachten die consumenten in 2016 indienden, ging over e-mail. Het gaat om klachten die binnenkwamen bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg*. Dat maakt de DDMA Privacy Autoriteit bekend in haar jaaroverzicht.
Bel me (niet)
Naast e-mail meldt de DDMA dat slechts een klein aantal van de binnengekomen klachten gericht was op telemarketing: 7 procent in 2015 en nog maar 2 procent in 2016. Andere klachten waren gericht op post (6 procent in 2016), cookies (2 procent), social media (2 procent) en streetmarketing (1 procent). Het grootste deel van de klachten ging over organisaties die niet zijn aangesloten bij het Privacy Waarborg (61 procent in 2015, 85 procent in 2016).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBericht loopt door onder grafiek
Klachten_in_beeld.png
DDMA claimt dat ruim driekwart van de klachten is opgelost, nadat de Privacy Autoriteit contact opnam met de betrokken organisatie. 'Overige klachten bleken niet gegrond of zijn doorverwezen.'
Klachten zijn goed
Voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit, Jan Hoek, ziet klachten niet alleen maar als iets negatiefs. Deze binnenkomende klachten zijn voor ons erg belangrijk. Het biedt ons de mogelijkheid om samen met de betrokken organisaties verbeteringen door te voeren en te werken aan het vertrouwen van consumenten. Bovendien is een klacht een teken dat consumenten actief bezig zijn met privacy en zich bewust zijn van de risico’s en waarde van hun gegevens. Dat is ontzettend belangrijk in een samenleving die steeds meer datagedreven wordt.'
*Over het Privacy Waarborg
Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.
Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid