Overslaan en naar de inhoud gaan

CMO’s zitten het kortst in de boardroom

Het gemiddelde is 5,3 jaar terwijl de marketingchief er maar 4,1 jaar zit. Hoe kan dat?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De gemiddelde Amerikaanse CMO zit het kortste op zijn positie in de boardroom van allemaal, namelijk ‘slechts’ 4,1 jaar. De gemiddelde bestuurder (naast CMO zijn dat de CEO, CFO, CHRO (human resources) en CIO (IT)) behoudt zijn stoel in de ‘c-suite’ 5,3 jaar. De gemiddelde CEO zit twee keer zo lang in de board. Dat meldt Marketingweek op basis van een onderzoek van Korn Ferry, een Amerikaans recruitersbureau.

related partner content for mobile comes here

Creatief en analytisch
Een deel van de verklaring zoekt Korn Ferry in het feit dat rol van de CMO ‘uiterst complex’ is. Caren Fleit, senior client partner en hoofd van de marketingexpertise-afdeling van Korn Ferry’s, zegt: ‘De “klantcentraal-rol” van de hedendaagse CMO vereist de juiste balans van linker- zowel als rechterhersenhelft-vaardigheden en, zeer belangrijk, een gedifferentieerde verzameling van leiderschapscompetenties.’ Een andere factor is dat het bedrijven soms niet lukt om zich te richten naar de veranderingen die marketeers leiden.

Transformatie leiden
Volgens Korn Ferry zijn CMO’s met het juiste profiel veelgevraagd, ze worden vaak geworven om bedrijven door de komende transformatie te leiden. Dat kan ook een reden zijn dat ze relatief kort zitten: ze worden na een periode van vier jaar alweer ‘weggekocht’.

De jongste
Samen met de Chief Information Officer (CIO) is de CMO overigens wel de jongste in de board, respectievelijk 51 en 52 jaar. De CEO is gemiddeld het oudst: 58 jaar. (Zie verder rijtje hieronder.)

 

Functie in het bestuur // Gemiddelde zitting // Gemiddelde leeftijd
CEO // 8 jaar // 58 jaar oud
CFO // 5.1 jaar // 53 jaar oud
CMO // 4.1 jaar // 52 jaar oud
CHRO // 5 jaar // 55 jaar oud
CIO //4.3 jaar // 51 jaar oud

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in