Overslaan en naar de inhoud gaan

Dumb advertising

Piet Bakker wil geen date met een 'very nice girl' van 24 uit Moermansk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Piet Bakker:

related partner content for mobile comes here

Ik wil helemaal niet in de DeWittappartments in Chicago wonen. En ik wil ook geen dakkapel. En zeker geen date met een 'very nice girl' van 24 uit Moermansk.

Toch krijg ik dit op mijn laptop en smartphone aangeboden. "Smart" advertising schijnt dat te heten: contextueel, behavioral, relevant, doelgroepgericht; en vast wel verkocht met de belofte van een prima conversie, ROI of CPM.

Het is helemaal niet smart. Terwijl deze aanbieders alles van me weten. Zelfs voor het uitlekken van het data-harken door de NSA wisten we dat er weinig voor de Googles, Windows en Facebooks van deze wereld verborgen blijft.

Google leest al mijn Gmail en komt niet verder dan te proberen mij een dakkapel aan te smeren. Ik woon in een huis met een plat dak! Dat weten ze! Ik zoek op Google maps routes van en naar mijn huis, dat huis staat op Streetview!

De Windows phone app die me in Chicago een appartement wil slijten heb ik ongetwijfeld toegang gegeven tot al mijn gegevens: wie ik bel, waar ik surf, wat ik app. In al deze uitingen is de laatste vijf jaar nog nooit het woord Chicago voorgekomen. Ik heb geen enkele intentie om naar Chicago te gaan.

Op Facebook heb ik mijn profiel minimalistisch ingevuld, alleen leeftijd, geslacht en woonplaats. "Aha, ongetrouwde oude snoeperd" denkt het 'slimme' algoritme van Facebook: die heeft wel zin in een lekker Russisch dingetje. Facebook heeft in het verleden de NOS gestraft omdat ze het woord porno in een kop van een artikel hadden gebruikt. Zelf als bordeelhouder optreden is kennelijk geen probleem ("Hallo lieve betrouwbare man. Ik ben Riona"). Trouwens: ook voor oplichtertrucks (snel geld verdienen!), anti-rimpelcreme (gratis facelift-geheim) en onwaarschijnlijke vermageringstips (zonder workout!) kan je prima bij Facebook terecht. Maar waarom krijg ik die?

Toen ik laatst een website van het Telegraaf-concern bezocht zag ik dat het bedrijf 197 (!) cookies op mijn computer zette. Die worden dan weer gebruikt door al die bedrijven die 'smart' advertising aanbieden, vaak via Real-Time-Bidding (RTB). Bijna 20 daarvan lieten zich overigens niet verwijderen.

Het is niet nieuw. Toen ik bij de krant werkte en we over een uitslaande brand schreven, zetten we daar - volgens contract - een advertentie van de brandverzekeraar naast. Is dit slimmer, sneller en beter voor de adverteerder en voor de media?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in