‘Distributie kleine tijdschriften steeds moeilijker’


Dit blijkt uit het zojuist verschenen rapport van een verkennend onderzoek van bureau De VriesHaselhoff in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers. De onderzoekers concluderen dat bladen wat betreft de thuisbezorging per post een gelijke toegang tot die distributiemogelijkheid ervaren, omdat TPG Post vrijwel alles wat haar wordt aangeboden bezorgt. Maar dat ligt anders bij de losse verkoop, waar geen gelijke toegangskans voor alle persorganen bestaat.
Los van de beperkte schapruimte zijn uitgevers in de praktijk aangewezen op slechts twee distributeurs (Aldipress en Betapress). Die zijn bovendien eigendom van twee grote uitgevers (Sanoma en Audax). Deze distributeurs vervullen in de praktijk als intermediair een cruciale rol in de keuze welk tijdschrift in welk schap terecht komt. Kleine tijdschriften hebben hierbij niet de prioriteit. Ook blijkt dat vooral kleinere uitgevers vaak de financiën, de tijd en de deskundigheid missen om op professionele wijze zelf adequaat invulling te geven aan losse verkoop en marketing op dit gebied.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMogelijk kan het Bedrijfsfonds een rol spelen bij de verbetering van de distributie van kleinere titels, aldus de onderzoekers. Het fonds gaat zich buigen over deze bevindingen. Het onderzoeksrapport is inmiddels ter informatie aangeboden aan de staatssecretaris voor Cultuur en Media, het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Raad voor Cultuur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid