Overslaan en naar de inhoud gaan

De vrienden van vrienden van vrienden

De kans dat je rookt of PVV stemt of te veel eet, is groter als je vrienden dat ook doen. Of de vrienden van die vrienden. Of de vrienden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet alleen mode- en muziektrends verspreiden zich via sociale netwerken. Hetzelfde geldt voor allerlei ‘gesteldheden’ en gedragingen, van overgewicht en roken tot altruïsme, stemgedrag en geluk.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek van Nicholas Christakis en James Fowler (Harvard). ‘Besmettingseffecten’ treden op tot in de derde graad van sociaal-netwerkcontacten. De kans dat iemand die persoonlijk een roker kent zelf ook rookt, is gemiddeld 61 procent hoger dan je op basis van toeval zou verwachten.

Bij vrienden van de vrienden van de roker (tweede graad) is die kans 29 procent hoger, bij vrienden van de vrienden van de vrienden van de roker (derde graad) 11 procent. Nog een voorbeeld: de kans is 15 procent groter dat iemand gelukkig is als zijn vrienden gelukkig zijn, 10 procent als de vrienden van die vrienden gelukkig zijn en 6 procent als de vrienden van de vrienden van die vrienden gelukkig zijn. In de vierde graad is het effect uitgewerkt.
Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in