De vrienden van vrienden van vrienden


Niet alleen mode- en muziektrends verspreiden zich via sociale netwerken. Hetzelfde geldt voor allerlei ‘gesteldheden’ en gedragingen, van overgewicht en roken tot altruïsme, stemgedrag en geluk.
Dat blijkt uit onderzoek van Nicholas Christakis en James Fowler (Harvard). ‘Besmettingseffecten’ treden op tot in de derde graad van sociaal-netwerkcontacten. De kans dat iemand die persoonlijk een roker kent zelf ook rookt, is gemiddeld 61 procent hoger dan je op basis van toeval zou verwachten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Bij vrienden van de vrienden van de roker (tweede graad) is die kans 29 procent hoger, bij vrienden van de vrienden van de vrienden van de roker (derde graad) 11 procent. Nog een voorbeeld: de kans is 15 procent groter dat iemand gelukkig is als zijn vrienden gelukkig zijn, 10 procent als de vrienden van die vrienden gelukkig zijn en 6 procent als de vrienden van de vrienden van die vrienden gelukkig zijn. In de vierde graad is het effect uitgewerkt.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid