Overslaan en naar de inhoud gaan

De voornaamste social media uitdagingen op een rij

Afgelopen tijd zijn er een groot aantal onderzoeken uitgevoerd waarin de vraag ‘wat is je grootste marketing of social media uitdaging’…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uitdaging 1: strategie

related partner content for mobile comes here

Het gros van de organisaties heeft als voornaamste uitdaging nog altijd het opstellen van een structurele social media strategie. Hoewel in 2011 hier veel vooruitgang in is geboekt bleek uit van SAS Nederland, Accenture en PIM dat bedrijven het opstellen van een strategie nog altijd als belangrijke uitdaging zien.

Ook wordt het verkrijgen van draagvlak en dus budget voor social media als belangrijke uitdaging gezien. Dit bleek ook nog maar eens uit het onderzoek van Social Embassy. Echter, het is natuurlijk onmogelijk om draagvlak en budget los te peuteren binnen de organisaties als niet eerst bekend is wat men met social media wil gaan bereiken....strategie dus!

Uitdaging 2: content genereren

Bij de bedrijven die wel een strategie hebben, en dat zijn er gelukkig steeds meer, kan naar de volgende uitdaging worden uitgekeken: het vergaren van goede aantrekkelijke content. Wekelijks hoor ik van klanten en relaties dat ze niet voldoende goede content hebben of niet weten waarover ze moeten schrijven. Veelgehoorde argumenten zijn ‘we hebben een saai product’ of ‘we hebben nu al te weinig capaciteit’. Waar B2C bedrijven vaak nog wel voldoende content tot hun beschikking hebben speelt deze uitdaging vooral binnen het B2B. Uit van Marketingprofs en CMO bleek dat 41% van de B2B bedrijven het genereren van goede content als grootste uitdaging ziet.

Uitdaging 3: structurele dialoog

Jarenlang waren we allemaal gewend dat marketing en communicatie eenrichtingsverkeer waren. Als bedrijf bedacht je de boodschap en die werd via diverse media verspreid. Social media brachten daar verandering in en dwingen bedrijven die het willen redden in de toekomst om de dialoog aan te gaan. Dat kan enkel defensief zijn, maar ook structureel en proactief. Dit besef begint bij steeds meer bedrijven te groeien, een goed teken! Echter, een structurele dialoog voeren is zo makkelijk nog niet. Het vereist discipline, gevoel voor social media, maar vooral veel capaciteit. En dan niet enkel van 9 tot 5 op werkdagen, maar als onderdeel van de 24-7 economie. Dit besef heeft dan ook tot gevolg dat het voeren van een structurele dialoog met de doelgroep op plek nummer 1 eindigde in het social media agenda 2012 onderzoek van Social Embassy.

Uitdaging 4: Effectiviteit meten

Zonder ROI geen budget, is een veelgebruikte slogan voor bedrijven. Zeker in economisch lastige tijden wordt elke euro extra scherp bekeken. Zo ook bij social media. Als je de effectiviteit niet kunt laten zien dan kun je als marketeers naar je budget fluiten. Uit onderzoek van SAS Nederland, Accenture en PIM bleek dan ook dat 44% van de Nederlandse bedrijven de grootste moeite heeft met het inschatten van de effectiviteit van social media, een fors percentage. Gelukkig beginnen hier steeds meer ontwikkelingen in plaats te vinden. Zo komt Google met de en wordt de engagement methodiek in Nederland steeds meer gebruikt.

Uitdaging 5: Integratie social media

Als ik 1 euro zou krijgen voor elke keer dat ik de afgelopen twee jaar heb gehoord ‘social media moet een integraal onderdeel van de organisatie zijn’, dan zou ik nu in een hangmat vertoeven op de Bahama’s. Echter, als ik vervolgens diezelfde euro weer zou moeten inleveren voor elk bedrijf dat die uitspraak vervolgens niet in praktijk heeft gebracht, dan was ik nu failliet geweest. Iedereen beseft dat social media geen losstaand onderdeel van de bedrijfsactiviteiten kan en mag zijn, maar vrijwel niemand doet er iets mee. Dat gaat ook op voor Social CRM, volledig terecht DE toekomst van social media genoemd. Maar zo ver zijn we helemaal nog niet! Dat bleek ook duidelijk uit de die jaarlijks door Tijdschrift voor Marketing wordt gepubliceerd, dit jaar samen met Trendbox en Google. Daaruit blijkt dat marketeers de wens om integratie voorlopig even vooruit schuiven, om toe te kunnen komen aan de andere uitdagingen die hier genoemd zijn. Met andere woorden, niet beginnen aan plan B als plan A nog niet op orde is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in