Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA: 'Uitspraak Opta doodsteek voor leadgeneratie e-mail'

Als de Opta volhardt in haar strikte houding ten aanzien van het versturen van partnermailings, dan betekent dit volgens de DDMA de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de Opta moet de ontvanger van zulke mailings per relatie toestemming verlenen. De telecomwaakhond legde onlangs voor op aan bedrijven en personen. De geadresseerden hadden toestemming gegeven om mailings van partners te ontvangen, echter zonder dat de ontvangers precies wisten van welke 'partners 'die mailtjes zouden komen en wat de te ontvangen informatie zou kunnen zijn.

related partner content for mobile comes here

Volgens de Opta is de aanduiding 'partners' of 'relaties' zonder namen te noemen niet in overeenstemming met de wet. Ontvangers van partnermailings zouden vooraf moeten weten van wie ze mailings kunnen ontvangen en waarover deze kunnen gaan. Jitty van Doodewaerd vindt dit veel te ver gaan.De compliance officer van de branchevereniging reageert bij : 'Zoals wij nu begrijpen wil Opta dat een consument kan aanvinken per 'relatie' of hij daarover e-mailinformatie wil ontvangen. Dat gaat ons te ver.'

De strikte houding van de Opta kan volgens haar de doodsteek betekenen voor leadgeneratie waarbij persoonlijke gegevens van inschrijvers worden binnengehaald van inschrijvers van nieuwsbrieven. 'Als voor elke geïnteresseerde commerciële partij die het bestand wil gebruiken voor e-mailmarketing opnieuw toestemming moet worden gevraagd aan mensen die zich wel al ingeschreven hebben voor e-mails van relaties, slaat dat de bodem weg onder het businessmodel.'

De DDMA zou graag zien dat de rechter zich uitspreekt over deze kwestie. Een van de beboete bedrijven zou dan een zaak moeten aanspannen tegen de Opta. Of die van plan zijn om naar de rechter te stappen, is niet bekend.
De in Webwereld aangehaalde jurist Arnoud Engelfriet van ICTRecht kiest in deze zaak overigens de zijde van Opta. Hij vindt het woord partnermailings niet specifiek genoeg. 'De Opta is hier zeker streng, maar gezien de wettelijke definities lijkt me dat niet meer dan terecht', schrijf hij over de kwestie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in