Grote automatiseerders gaan voor topvrouwen


De huidige CEO van IBM - de zestigjarige Samuel Palmisano - wordt met ingang van 1 januari 2012 vervangen door de 54-jarige Virginia Rometty. Zij werkt al dertig jaar bij IBM. Aanvankelijk was zij vooral technisch bezig, maar na een snelle carrière is zij nu verantwoordelijk voor sales, marketing en de strategische koers. Léo Apotheker was tot voor kort CEO van Hewlett-Packard maar is recent vervangen door Meg Whitman. Deze ex-CEO van eBay werkt nota bene pas één jaar bij HP. Het kan snel gaan. Dat merkte ook Apotheker, want hij zat nog geen jaar op zijn post. De voormalige topman van de Duitse softwaregigant SAP - in de top een echt mannenbolwerk - gaf zelf ooit zijn fiat aan de benoeming van een vrouw als directeur van één van de SAP-vestigingen. Angélique de Vries (43) zwaait als Managing Director Nederland de scepter in het kantoor te Den Bosch. Ook zij heeft een technische achtergrond en dat helpt wanneer je in discussie moet met de heren techneuten. Maar wellicht meer nog dan in techniek onderscheiden vrouwen zich vooral in beter communiceren. En in commercie geeft die kwaliteit dikwijls de doorslag. Tot voor enkele jaren geleden genoten IT-bedrijven geen beste reputatie als het ging om openheid naar en betrokkenheid met hun klanten. In een interview in CIO Magazine beaamt De Vries dat, maar claimt dat dit beeld niet meer klopt.
Benchmarking
”Groot verschil met het verleden is dat wij zowel in de voorfase als daarna betrokken willen zijn bij projecten. We laten de klant niet meer los. We hebben meer kennis van de business in huis gehaald. We praten over value engineering en niet meer over de ’bits’ en ’bytes’. Door middel van ’benchmarking’ kunnen we de klant precies vertellen waar hij staat ten opzichte van de concurrentie. We praten over processen en hoe die zijn te valideren vanuit de business. Die kennis dragen we graag over. Onze aanpak van ’outside in’ toont waar verbeterpunten liggen met potentiële projecten, zowel op het vlak van kostenbesparing als voor het aantrekken van nieuwe business.”
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Mythe
Dit klinkt bemoedigend. Er is hoop voor al die IT-clubs met afzetproblemen: zet een communicator (vrouw) aan de top. Dat zal de EU als muziek in de oren klinken. Zo moet, als het aan Eurocommissaris Viviane Reding ligt, in 2015 dertig procent van het topmanagement van de grootste beursgenoteerde bedrijven in de EU uit vrouwen bestaan. In 2020 moet dat zelfs veertig procent zijn. Reding staat weliswaar bekend als een notoire voorstander van een vrouwenquotum, maar deze doelstelling dient als zeer gewaagd te worden gekenschetst. Of haar wens werkelijkheid wordt, moet nog maar worden afgewacht. Het Europese Parlement oordeelt er verdeeld over. Marike Stellinga noemt in haar boek 'De Mythe van het Glazen Plafond', een quotum voor topvrouwen zelfs schadelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid