Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten laten zich makkelijk oplichten

Nederlandse consumenten lijden per jaar ruim een half miljard euro schade door dubieuze handelspraktijken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door misleidende of agressieve verkooptechnieken laten zij zich ertoe brengen iets te kopen, wat zij anders wellicht niet zouden hebben aangeschaft. Ruim twee miljoen consumenten zijn het afgelopen jaar het slachtoffer geweest van dit soort praktijken.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit onderzoek dat de Consumentenautoriteit woensdag heeft aangeboden aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Het onderzoek, waaraan 70.000 mensen hebben meegewerkt, richtte zich op praktijken als zogenaamd gratis producten, misleidende prijzenfestivals en loterijen, misleidende en agressieve verkoop tijdens busreisjes of via de telefoon en misbruik van dure telefoonnummers.

Twee op de drie Nederlanders van boven de 18 jaar zijn het afgelopen jaar benaderd met misleidende aanbiedingen. 'Iedereen kan slachtoffer worden', is volgens Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit een belangrijke conclusie uit het rapport. 'Het gebeurt iedere dag, overal om ons heen, soms zelfs zonder dat de betrokkene zich daarvan bewust is.'

Het idee dat ouderen vaker slachtoffer zijn, blijkt niet te kloppen. Wel komt uit het onderzoek naar voren dat mensen uit de lagere inkomensgroepen vaker het slachtoffer zijn. Ook zijn vrouwen vaker de dupe dan mannen. Opvallend is dat de meeste mensen er niets tegen doen, of ze nu alleen doelwit waren of daadwerkelijk slachtoffer zijn geworden. Daardoor blijft het probleem grotendeels onzichtbaar. Het onderzoek heeft de aard en de omvang in beeld gebracht.

De Consumentenautoriteit kan hier hard tegen optreden en boetes opleggen tot 450.000 euro per overteding van de Wet oneerlijke handelspraktijk. Maar dan moet zij wel klachten krijgen. Klagen kan op (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in