Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kent Olympische sponsors niet

Wie zijn de sponsors van de Olympische Spelen? De consument heeft geen idee welke merken op dit moment een rol spelen in Londen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nike, Pepsi en Google zijn merken die worden genoemd als antwoord op de vraag: wie zijn de officiële sponsors van de Olympische Spelen? In werkelijkheid hebben deze drie niets met de Spelen te maken. In een online onderzoek kregen 1034 Amerikaanse consumenten vragen voorgelegd over merksponsoring tijdens de Olympische Spelen.

related partner content for mobile comes here

37% van de respondenten dacht onterecht aan Nike, terwijl 24% terecht koos voor Adidas. Nike wordt logischerwijs gekoppeld aan sport omdat het merk zich heeft verbonden aan verschillende atleten. Ook is Nike goed in ambush marketing – op de dag van de opening van de Spelen kwam het sportmerk met een wereldwijde nieuwe campagne op de proppen. De campagne speelt zich af in allerlei plaatsen buiten Engeland, die toevallig allemaal London heten.

Coca-Cola krijgt van 47% van de respondenten een Olympisch label opgeplakt, meer dan elk ander merk. Tegelijkertijd gelooft 28% dat Pepsi sponsor is. McDonald’s (wel sponsor) werd door 40% genoemd, Burger King (niet sponsor) door 19%. Overigens is niet duidelijk of de respondenten is verteld dat merken exclusief zijn in hun categorie, dus dat niet McDonald’s en Burger King allebei kunnen sponsoren.

Respondenten die merken al dan niet correct als sponsor aanmerkten, kregen de vraag voorgelegd of ze daardoor positiever staan tegenover dat merk. De hoogste scores vielen bij merken die geen sponsor waren: 54% stond nu ineens positiever over Nike, 52% over Burger King en 48% over Pepsi. Het hoogste percentage kreeg Google. 60% oordeelde positiever over Google nu ze dachten dat de zoekgigant de Spelen sponsort. (Bron: AdAge)

Hier de London-campagne van Nike:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in