Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument drinkt liever thuis

Consumenten kiezen er steeds vaker voor een avondje thuis te blijven met een lekker dinertje en een goede fles wijn, in plaats van in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De hoge prijzen, de aanhoudende recessie en een toenemende interesse in thuis lekker koken, hebben er vooral in Nederland, Noorwegen en Finland voor gezorgd dat de thuisconsumptie van wijn flink aan het stijgen is. De wijn in de horeca wordt bovendien ervaren als lage kwaliteit voor een hoge prijs. Tussen 2002 en 2003 steeg de thuisconsumptie van wijn in Nederland met 0,4 procent.

related partner content for mobile comes here

In Duitsland, bierland bij uitstek, is vooral de consumptie van mineraalwater aan het stijgen ten koste van bier. Dat komt door een combinatie van stijgende prijzen, recessie en de gezondheidstrend.
De geografische consumptiepatronen van bier en wijn zijn ook aan het veranderen.

In wijnlanden als Spanje en Portugal is bijvoorbeeld de bierconsumptie aan het stijgen. Volgens Datamoni-tor komt dat vooral omdat de jeugd zich wil onderscheiden en daarom steeds vaker voor bier kiest. Scandinavië en Noord-Europa ontdekken juist de wijn steeds meer. Verschillen tussen de landen onderling kunnen enorm zijn; zo wordt in Frankrijk een daling van de alcoholconsumptie voorzien in 2009 van 1 procent. In Spanje wordt juist een jaarlijkse stijging van 5 procent voorzien.

Het onderzoek laat verder zien dat 70 procent van de Amerikanen graag thuis een tapbiertje zou willen kunnen drinken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in