Consument drinkt liever thuis


De hoge prijzen, de aanhoudende recessie en een toenemende interesse in thuis lekker koken, hebben er vooral in Nederland, Noorwegen en Finland voor gezorgd dat de thuisconsumptie van wijn flink aan het stijgen is. De wijn in de horeca wordt bovendien ervaren als lage kwaliteit voor een hoge prijs. Tussen 2002 en 2003 steeg de thuisconsumptie van wijn in Nederland met 0,4 procent.
In Duitsland, bierland bij uitstek, is vooral de consumptie van mineraalwater aan het stijgen ten koste van bier. Dat komt door een combinatie van stijgende prijzen, recessie en de gezondheidstrend.
De geografische consumptiepatronen van bier en wijn zijn ook aan het veranderen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn wijnlanden als Spanje en Portugal is bijvoorbeeld de bierconsumptie aan het stijgen. Volgens Datamoni-tor komt dat vooral omdat de jeugd zich wil onderscheiden en daarom steeds vaker voor bier kiest. Scandinavië en Noord-Europa ontdekken juist de wijn steeds meer. Verschillen tussen de landen onderling kunnen enorm zijn; zo wordt in Frankrijk een daling van de alcoholconsumptie voorzien in 2009 van 1 procent. In Spanje wordt juist een jaarlijkse stijging van 5 procent voorzien.
Het onderzoek laat verder zien dat 70 procent van de Amerikanen graag thuis een tapbiertje zou willen kunnen drinken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid