Energieleveranciers geven fors uit aan marketingcommunicatie


Lagen de bestedingen van de drie grote energiebedrijven in 2003 nog bij elkaar, in 2004 geeft Nuon duidelijk veel meer uit aan reclame. Het budget is meer dan verdubbeld en is ook bijna twee keer zo groot als die van Essent en Eneco. Nuon heeft zich vooral gericht op televisie. Hier geeft het bedrijf meer dan 21 van de bijna 27 miljoen euro uit.
Bestedingen 2004
Plaats in de top 500 - 2004
Bestedingen 2003
Plaats in de top 500 - 2004
Verschil 2003 - 2004
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nuon
26.853.792
30
11.534.857
82
+ 132%
Essent Energie
14.427.997
80
11.244.857
84
+ 28%
Eneco
13.821.294
86
8.919.024
122
+ 55%
Totaal
55.105.087
31.700.741
+ 74%
Totale bestedingen Energie 2003 – 2004 (bron: BBC de Media en Reclame Bank)
Duidelijk is dat alle energiebedrijven het overgrote deel van het reclamebudget besteden aan televisie. Op de tweede plaats komen de bestedingen in de dagbladen en vervolgens de uitgaven aan reclame op de radio. Alleen Eneco Energie besteedt bijna 3 miljoen euro aan buitenreclame, terwijl Essent dit medium links laat liggen.
De inspanningen op internet vallen buiten deze cijfers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid