Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiemonitor: vijftigplussers kritischer dan dertigers

In de Communicatiemonitor van Signs of the time en onderzoeksbureau Booming Experience werden zes recente printcampagnes op hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitslag van deze eerste Communicatiemonitor staat deze week in Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Op basis van eerdere 50+ Cool Hunts in Nederland weten de onderzoekers dat de vijftigplusser kritischer tegenover reclame-uitingen staat dan de jongere generatiecohorten. Dertigers denken vaak dat ze kritisch, frank en vrij en het leven staan, maar in vergelijking met vijftigplussers zijn ze ontvankelijker voor de waan van de dag, laten ze zich meer gelegen liggen aan de mening van hun peer group en zijn ze in sterkere mate 'merkenslachtoffers'.

De onderzoekers legden zes printadvertenties voor aan de groepen en scoorden op verschillende waardes. De uitkomsten?

Vijftigplus geeft hogere scores voor de uitvoering en vijftigmin geeft hogere scores voor hoe product en merk worden neergezet. Het geeft aan dat vijftigplus zich nog wel door een aangenaam beeld wil laten bekoren (zij het dat men voor geen van de zes geselecteerde uitingen echt warmloopt) maar dat men daarmee de stap naar een goede waardering voor hoe product en merk worden neergezet niet maakt. Men is er simpelweg te kritisch voor, heeft ook te veel ervaring met reclame.

De onderzochte advertenties zijn van Nuon, Lancia, Hasselbäck-matrassen, Aegon, Becel en een gezamenlijke actie rond Mei Maand Fietsmaand.

Het gehele onderzoek met alle uitkomsten staat in het juni-nummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in