Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinezen kopen steeds meer online

De Chinese consument laat niet alleen meer merkbewustzijn zien, hij koopt ook meer online. E-commerce in China groeit vijf keer zo snel als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Chinese consument laat niet alleen meer merkbewustzijn zien, hij koopt ook meer online. E-commerce in China groeit vijf keer zo snel als in de VS, zegt het strategisch adviesbureau naar aanleiding van hun onderzoek. Daarnaast wordt internet steeds intensiever gebruikt om producten te bekijken en beoordelen.

related partner content for mobile comes here

Het is onverstandig de Chinese markt als een homogene massamarkt te benaderen, meent Roland Berger, want vorig jaar bleek al dat de Chinese consument steeds meer om een individuele benadering vraagt.

Ze worden diverser door hun verschillen in waarden. De jongere generatie en de mensen in de middenklasse zijn vaak op zoek naar merken die geassocieerd worden met plezier en spanning. Prijs was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen, nu is het één van factoren naast merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl.

Meer Chinese consumenten blijven up-to-date over trends en grofweg de helft vindt de stijl van het product belangrijker dan de functie. Volgens het onderzoek van Roland Berger koopt meer dan een kwart van de ondervraagde consumenten nieuwe telefoons alleen maar omdat ze het gevoel hebben dat hun huidige telefoon niet meer in de mode is. Met een gemiddelde van één telefoon per 1,5 jaar is de verkoop van mobiele telefoons in China nu op gelijke voet met volwassen markten zoals in West-Europa.

Explosieve groei
Het aantal internetgebruikers in China heeft een explosieve groei doorgemaakt in het afgelopen decennium. In 2009 telde het land 384 miljoen gebruikers, in 2000 waren dat er 23 miljoen. Chinese consumenten gebruiken steeds vaker online kanalen om producten te kopen. Het aantal online winkeltransacties is gegroeid met een gemiddeld jaarlijks percentage van over de 100 procent in de afgelopen jaren. E-commerce in China is in absolute aantallen nog steeds niet te vergelijken met die bijvoorbeeld in de VS, maar de groei gaat wel vijf keer zo snel als in de VS. Het adviesbureau verwacht dat deze groei doorzet, mede omdat online betalingssystemen en veiligheid in China verbeteren.’

Naast online aankopen, groeit het aantal online gesprekken en discussies (Internet Word of Mouth (IWOM)) door gebruikers ook hard. IWOM is vooral in China heel sterk, gaf ook , internetmarketingpionier in China, in MarketingRSLT nummer 1, 2010 aan. 56,3 procent van de consumenten geeft aan voor het eerst over een merk te horen via IWOM en 58,7 procent besluit iets te kopen door IWOM. Advies van Roland Berger: bedrijven moeten inspelen op de Chinese consument die zich online bevindt en goed rekening houden met IWOM – het kan je merk maken en breken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in