Amerikanen drinken meer (eigen) wijn
De wijnconsumptie in de VS stijgt al sinds 16 jaar. In het door de Beverage Information Group uitgebrachte 2010 Wine Handbook staat daarnaast dat lokale wijnen het ook nog altijd beter doen dan geïmporteerde. De consumptie van lokale wijnen steeg met 1,8 procent naar ruim 2004 liter terwijl de consumptie van geïmporteerde wijnen daalde met 2,2 procent, naar bijna 669 liter. Daarentegen groeit de import nog wel uit landen als Chili, Nieuw Zeeland en Portugal.
Men verwacht dat wijnconsumptie tot 2014 zal stijgen met 4,6 procent, naar 2996 liter.
Wat voor soort wijnen worden het meeste gedronken? In 91,6 procent van de gevallen betrof in 20090 gewone tafelwijn, een stijging van 0,8 procent ten opzichte van 2008. Consumenten kijken met name naar prijs-kwaliteit en kiezen voor wijnen die goed smaken, maar niet te veel kosten. En dan kom je al snel uit op het lokale aanbod, aangezien geïmporteerde wijnen vaak een premium imago krijgen aangemeten en in 2009 last hadden van de zwakke dollar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisLokale wijnen hebben 73 procent van de Amerikaanse wijnmarkt in handen. Californische wijnen nemen qua volume 67,1 procent voor hun rekening, de rest wordt verdeeld over de andere wjinstaten, denk aan staten als Washington, Oregon en New York.
Tevreden over goedkopere drank
Hoe tevreden is de drinker met goedkoper vocht? Van de 16 procent bierdrinkers, 23 procent wijndrinkers en 18 procent sterke drank-consumenten die onlangs geswitched zijn naar een goedkoper product, is de meerderheid tevreden met de kwaliteit. Zo zegt Nielsen in recent onderzoek.
67 procent van de bierdrinkers,79 procent van de wijndrinkers en 63 procent van de sterke drank-innemers vindt dat men in het algemeen makkelijk goede kwaliteit vindt tegen een lagere prijs. De rest ziet wel een teruggang in kwaliteit, maar zegt het er, in verband met de besparing, wel voor over te hebben.
De meerderheid van deze consumenten is van plan goedkopere producten te blijven kopen als de economie weer aantrekt (75 procent van de wijndrinkers, 70 procent van de bierdrinkers en 66 procent van de sterke drank-drinkers).
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid