'Nederlandse reisbranche genereert nog weinig online buzz'
In de periode tussen 1 mei en 13 juli heeft Clipit de online berichtgeving in online en social media van 25 online en offline reisaanbieders gemeten en geanalyseerd. Daaruit kwam naar voren dat er niet veel online buzz was rond deze branche. Het gemiddelde aantal berichten dat de reisaanbieders per maand genereerden, was 191. Dat is veel minder vergeleken met andere consumentenbranches, zoals de supermarktbranche, waar het gemiddelde op bijna 1.000 per supermarkt per maand ligt. Online reisaanbieders kunnen volgens Clipit nu nog het verschil maken door actief aan online PR en reputatiemanagement te gaan doen.
De Buzz top 3 in Social Media, als Twitter, Hyves, Facebook, maar ook discussiefora en reacties, wordt aangevoerd door Oad. Met ruim 1.300 berichten in 2,5 maand wordt de reisaanbieder het vaakst genoemd. Thomas Cook en Kras volgen met beide ruim 1.200 berichten. In de totale online media staan dezelfde reisaanbieders, echter in iets andere volgorde. Kras kwam veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli (veel inzittenden boekten via deze reisaanbieder) en ook Oad kreeg een aardige boost mee. De directeur van Oad maakte een opmerking over het verband tussen het wegsaneren van kosten en rampen als deze. Een dag later gaf hij aan inmiddels zijn excuses aangeboden te hebben aan Kras.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaThomas Cook kwam veel in het nieuws door de melding van Brussels Airport dat er vanwege grote drukte een extra vertrekhal werd geopend. Ook de overname van I‒ger Tours leverde veel berichten op. Ook publiceerde deze aanbieder, net als Oad, persberichten over de extra vluchten die vanwege de Nederlandse deelname aan de halve finale en finale georganiseerd waren.
De vliegramp in Tripoli heeft Kras met grote afstand van de overige spelers op de eerste plaats in de top 3 van meest negatieve berichtgeving gezet. Het negatieve nieuws zorgde ervoor dat maar liefst 35,87% van de online berichtgeving over Kras negatief was – veel meer dan concurrenten Neckermann en Oad, die op 2 en 3 staan met respectievelijk 12,35% en 11,11%
Neckermann – op 2 in de top 3 met meest negatieve berichtgeving – komt tevens naar voren als reisaanbieder met de meeste positieve berichtgeving. Met 27,28% blijft Neckermann voor Arke.nl en Sunweb (respectievelijk 20,76% en 20,38%).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid