'Bureaus moeten meer op kosten letten'


Bureaus krijgen het moeilijk in 2009. Opdrachtgevers willen dat ze de komende tijd (nog) meer op de kosten gaan letten. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de mogelijkheid dat meer opdrachtgevers communicatietaken in eigen huis gaan uitvoeren. Dat blijkt uit een enquête die Adformatie, in samenwerking met Scan Management Consultants, door Synovate liet uitvoeren onder een steekproef van 405 opdrachtgevers en 426 bureaus. Download het rapport hier.
Een aantal vragen uit de enquête, die werd gehouden in de loop van oktober, is naar aanleiding van de kredietcrisis in november opnieuw aan de respondenten voorgelegd. Daaruit komt naar voren dat het kostenaspect voor opdrachtgevers nog belangrijker is geworden. Aspecten waaraan bureaus ook meer aandacht zouden besteden, zijn verder ‘geïntegreerd denken’ (through-the-line), ‘strategisch advies’ en ‘creativiteit’. Opvallend is dat in de ‘november-meting’ strategisch advies is opgerukt van plaats vier naar plaats twee. En dat is een terrein waarop de consultants aan een opmars bezig zijn.
Ook verwacht een groeiend aantal opdrachtgevers meer taken in eigen huis te gaan uitvoeren. In oktober was dat nog 29 procent, maar in november al 49 procent. Opdrachtgevers denken kennelijk ook dat ze daartoe in staat zijn, want 63 procent is het eens met de stelling dat de waarde van bureaus onder druk komt te staan doordat opdrachtgevers meer kennis en ervaring verwerven.
Onder invloed van de ongunstige conjunctuur hebben ook bureaus hun verwachtingen bijgesteld. Voorziet bijvoorbeeld in oktober nog 62 procent een toename van het bruto bureau-inkomen in 2009, in november is dat nog maar 31 procent. Ook de verwachtingen ten aanzien van new business zijn somberder geworden. Rekent in oktober nog 58 procent van de bureaus op een toename van new business in 2009, in november is dat percentage gedaald naar 35 procent.
Uit de enquête blijkt verder onder meer dat 80 procent van de opdrachtgevers tevreden is over de kwaliteit van de bureaus waarmee ze werken. Opmerkelijk is dat de helft van de bureaus vindt dat aan de aansturing door de opdrachtgever nog wel wat valt te verbeteren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet rapport over 'de stand in marcom-land' is hier te downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid