Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bureaus moeten meer op kosten letten'

Bureaus krijgen het moeilijk in 2009. Opdrachtgevers willen dat ze de komende tijd (nog) meer op de kosten gaan letten. Daarbij moeten ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bureaus krijgen het moeilijk in 2009. Opdrachtgevers willen dat ze de komende tijd (nog) meer op de kosten gaan letten. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de mogelijkheid dat meer opdrachtgevers communicatietaken in eigen huis gaan uitvoeren. Dat blijkt uit een enquête die Adformatie, in samenwerking met Scan Management Consultants, door Synovate liet uitvoeren onder een steekproef van 405 opdrachtgevers en 426 bureaus. .

related partner content for mobile comes here

Een aantal vragen uit de enquête, die werd gehouden in de loop van oktober, is naar aanleiding van de kredietcrisis in november opnieuw aan de respondenten voorgelegd. Daaruit komt naar voren dat het kostenaspect voor opdrachtgevers nog belangrijker is geworden. Aspecten waaraan bureaus ook meer aandacht zouden besteden, zijn verder ‘geïntegreerd denken’ (through-the-line), ‘strategisch advies’ en ‘creativiteit’. Opvallend is dat in de ‘november-meting’ strategisch advies is opgerukt van plaats vier naar plaats twee. En dat is een terrein waarop de consultants aan een opmars bezig zijn.
Ook verwacht een groeiend aantal opdrachtgevers meer taken in eigen huis te gaan uitvoeren. In oktober was dat nog 29 procent, maar in november al 49 procent. Opdrachtgevers denken kennelijk ook dat ze daartoe in staat zijn, want 63 procent is het eens met de stelling dat de waarde van bureaus onder druk komt te staan doordat opdrachtgevers meer kennis en ervaring verwerven.
Onder invloed van de ongunstige conjunctuur hebben ook bureaus hun verwachtingen bijgesteld. Voorziet bijvoorbeeld in oktober nog 62 procent een toename van het bruto bureau-inkomen in 2009, in november is dat nog maar 31 procent. Ook de verwachtingen ten aanzien van new business zijn somberder geworden. Rekent in oktober nog 58 procent van de bureaus op een toename van new business in 2009, in november is dat percentage gedaald naar 35 procent.
Uit de enquête blijkt verder onder meer dat 80 procent van de opdrachtgevers tevreden is over de kwaliteit van de bureaus waarmee ze werken. Opmerkelijk is dat de helft van de bureaus vindt dat aan de aansturing door de opdrachtgever nog wel wat valt te verbeteren.

Het rapport over 'de stand in marcom-land' is .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in