Overslaan en naar de inhoud gaan

Budweiser verandert zijn naam in ‘America’ en dat is een heldere keuze

God Bless the United States of Budweiser.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het bekende biermerk Budweiser verandert zijn naam deze zomer tijdelijk in America. Het design  blijft daarbij, uiteraard, onveranderd. Om deze patriottistische actie te volmaken zullen daarnaast de bekende claims Home of the Brave en Land of the Free  op de flessen en blikjes prijken.

related partner content for mobile comes here

Levenscyclus

Je kunt stellen dat met de naam ook het merk verandert. Gedurende een levenscyclus van een merk kunnen de vele aspecten worden aangepast: design evolueert en groeit mee met de tijdgeest, proposities worden toegevoegd of verdwijnen en zelfs de merkwaarden kunnen zich nog ontwikkelen, maar als de naam verandert, wordt er toch echt over een ander merk gepraat.

Bij een daadwerkelijke naamswijziging zullen alle merkwaarden zorgvuldig op de nieuwe naam moeten worden overgedragen. In dit geval wordt de naam niet veranderd, die blijft gewoon bestaan en het merk wordt alleen maar sterker, dat is in ieder geval de bedoeling.

Het iconische design is zo bekend dat het ook zonder de merknaam direct wordt herkend.

Dat is overigens wel de voorwaarde: Coca-Cola heeft zo met veel succes de blikjes gesierd met de internationale schrijfwijzen van het merk of persoonsnamen en het bleef onveranderd herkenbaar. Apple, Nike of Google zouden dit wellicht ook kunnen, tijdelijk.

Campagnemedium

Kortom, Budweiser gebruikt de verpakking als campagnemedium. Door de naam en kernwaarden van het land te lenen en centraal te stellen, verbindt het biermerk zich met de chauvinistische doelgroep. Een heldere keuze, primair gericht op de dominerende thuismarkt, maar het zal daarbuiten ook zijn effect niet missen.

Zou dit ook in Nederland werken? Heineken kan tijdens de Olympische Spelen de naam wellicht prima in &;Holland&; veranderen. Als dit zou passen bij de beoogde positionering uiteraard, want je doet wel een sterke uitspraak. Voor andere merken wordt het al een stuk lastiger: voor Grolsch is bijvoorbeeld alleen &;Twente&; een alternatief.

Donald Drumpf

Budweiser spreekt niet, maar schreeuwt. Zelfs geheelonthouder Donald Drumpf zal deze zomer waarschijnlijk graag met een America-biertje in de hand  worden gezien. God Bless the United States of Budweiser.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in