Overslaan en naar de inhoud gaan

Bol.com marketingsucces

Daniel Ropers gaat met Bol.com bewust niet in de doelgroep zitten van de highbrow boekkopers zoals de Boekhandels Groep Nederland (die de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daniel Ropers gaat met bewust niet in de doelgroep zitten van de highbrow boekkopers zoals de (die de vergaten offline te halen) bijvoorbeeld kiest. Zijn marketing richt zich op de massa 20-49 jaar. Die bereikt Bol.com vooral met reclame bij RTL- en bij SBS-groep. Dat scoort: ruim 50 procent groei voor Bol.com en met Wehkamp de beste online winkel.

related partner content for mobile comes here

Bol.com boekte in 2006 een omzet van 107 miljoen euro, 50 procent meer dan de 71 miljoen euro in 2005 en ruim het dubbele van de 51 miljoen in 2004. Vooral het vierde kwartaal van 2006 was een topper: sinterklaas en de kerstman wisten de weg naar de bolle mediawinkel goed te vinden. het marktaandeel op de boekenmarkt ligt tussen de 5 en 10 procent, zegt Bol.com.

Bol.com kreeg in 2006 veertig miljoen bezoekers. Die kochten gezamenlijk meer dan 5 miljoen producten. Dat betekent dat nog altijd tenminste 35 miljoen bezoeken wordt afgesloten zonder transactie. Dus de conversieratio kan omhoog, tenzij mensen natuurlijk eerst 7 keer komen snuffelen en de achtste keer echt bestellen.

Bol.com profiteert van de verbreding. Wie een boek of cd komt kopen komt ook voor een dvd en steeds vaker ook voor games en elektronica naar de webwinkel. Bol.com doet het beter dan amazon.com in de VS die 'slechts' met in 2006. En bij Amazon daalt de winst, terwijl die volgens mij bij Bol.com ook flink toeneemt gezien de vaste boekenprijs.

Net als Amazon investeerde Bol.com in de bezorging, die in 2006 het belangrijkste speerpunt was voor verbetering van de marketing. Reclame maakt bol.com niet meer bij de publieke omroep, waarvan je zou verwachten dat boekenlezers daar wat meer zitten dan bij SBS. Ropers: "We richten op een breed publiek en krijgen bij SBS en RTL meer korting."

Daniel Ropers vertelde me wat hij met web 2.0 achtige diensten wil gaan doen. Maar vastomlijnd zijn de contouren nog niet. Als recht-toe-recht-aan mediawinkel verkoop je immers al makkelijk.

Trouwens, de spots van Bol.com vond ik net .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in