Overslaan en naar de inhoud gaan

Bird Control Group: de vogelverschrikkers van de toekomst

The Birds van Alfred Hitchcock is tot op de dag van vandaag één van de meest bekende horrorfilms.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Misschien wel omdat we in het dagelijks leven onze ruimte moeten delen met vogels. Het leefgebied van deze dieren overlapt vaak met de (commerciële) activiteiten van mensen. Veel van de methodes om overlast tegen te gaan houden niet lang stand, en zijn bovendien erg dieronvriendelijk. Daarom ging Steinar Henskes op zoek naar een nieuwe diervriendelijke methode. 

related partner content for mobile comes here

Vogels hinderen -ongetwijfeld onopzettelijk -geregeld de commerciële activiteiten van mensen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de agrarische sector, maar ook op zee en met name in de luchtvaart. Daarom startte Steinar . “Wij hebben een lasertechnologie ontworpen en ontwikkeld, die conflicten tussen mensen en vogels voorkomt”.

Vogeloverlast vindt over de hele wereld plaats. Bovendien wordt dankzij het broeikaseffect de vogelpopulatie –en daarmee het probleem –alleen maar groter. Dit zorgt voor een gigantische afzetmarkt. : ‘Onze technologie is binnen Nederland in gebruik genomen door de universiteit Wageningen, Flora Holland en Luchthaven Schiphol. Maar ook buiten Nederland zijn er al diverse luchthavens die van onze lasers gebruik maken, bijvoorbeeld in Dublin, Oslo, Southampton en Luxemburg’.

Eieren voor hun geld

“De vogels beschouwen de laser als een fysieke bedreiging. Zij zien niet dat het gewoon een lichtstraal is. Wanneer je dit ‘fysieke gevaar’ op de vogels af beweegt, kiezen ze eieren voor hun geld en vliegen weg. Het effect is hetzelfde als wanneer je met een auto op de vogels af zou rijden.”

Efficiënter, goedkoper, en moreel verantwoord.

Een methode die veel wordt gebruikt om vogels te verwijderen is het knalapparaat, die de vogels verjaagt door middel van geluid.
“Met onze laser bestrijk je een gebied van maximaal 2 kilometer. Voor dezelfde reikwijdte zou je tien knalapparaten moeten aanschaffen”, beweert Steinar. “Bovendien raken vogels aan dergelijke oplossingen gewend. Een knalapparaat is na een week al minder effectief”. Het enige alternatief zou dan zijn om de vogelpopulatie uit te roeien, bijvoorbeeld door het gebruik van netten, gas, of door de vogels af te schieten. Deze methoden zijn ontzettend arbeidsintensief en bovendien dieronvriendelijk. ’Er moet genoeg plek zijn om naast elkaar te leven’. De resultaten bevestigen dit: de vogelpopulatie op het vliegveld van Southampton kende een daling van 30 procent. In het centrum van Lelystad zagen we zelfs  een daling van meer dan 90%, terwijl de laser daar slechts 3 dagen achter elkaar gebruikt is.

Het ontwikkelen van de laser kwam in de eerste plaats voort uit een persoonlijke interesse. Steinar: “Mijn studie elektrotechniek sloot hier nauwelijks bij aan, maar ik vond dit een dusdanig interessante business case –kijkend ook naar schadegevallen en aantallen potentiele klanten –dat ik me er toe aangetrokken voelde. “

Blauwe en Groene Tulp

Tijdens de Accenture Innovation Awards wordt naast de Blauwe Tulp, voor de meest innovatieve start-up, ook de Groene Tulp uitgereikt. Die gaat naar het duurzaamste concept. Bird Control Group strijdt mee op twee fronten in de Innovation Awards van 2014!

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je  in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in