'Bezorgers webwinkel in het nauw'
Dat meldt de Volkskrant op basis van gesprekken met koeriers, van wie sommige in financiële problemen zijn gekomen. PostNL, dat de bezorging van pakketten deels uitbesteedt, zou het de bezorgers moeilijk maken door te verlangen dat ze sneller werken en meer ritten maken.
Maar PostNL meldt zelf mede afhankelijk te zijn van eisen van opdrachtgevers als Bol.com en andere grote webwinkels. Het bedrijf ontkent categorisch zelfstandigen slecht te behandelen. 'Het verloop van zelfstandigen kost ons ook geld, dus dat is helemaal niet in ons belang. Je moet weer iemand opleiden en je hebt kwaliteitsverlies', zegt Laurens Tuinhout, bij PostNL verantwoordelijk voor het aantrekken van zelfstandigen.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Een bezorger vertelt in de krant dat zijn personeel 20 tot 25 adressen per uur moet rijden, ‘terwijl het vaste personeel van PostNL niet verder komt dan 13 tot 14. Volgens de cao kunnen ze hun eigen personeel niet dwingen zo snel te gaan als wij.’
Doordat steeds meer Nederlanders online winkelen, stijgt het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten: van 5.687 in 2008 naar meer dan 6.800 nu. Maar tegenover elke drie starters staan twee bedrijven die ter ziele gingen.
Bron: de Volkskrant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid