Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon verlaagt prijzen Whole Foods-producten

Ahold Delhaize reageert door in te zetten op online en omnichannel.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bloomberg zette een aantal producten op een rij: producten als avocado’s (29 procent minder) en bananen (33 procent minder duur) zijn fors goedkoper geworden.

Niet alleen voedsel kreeg een prijskorting: ook Amazons digitale assistent Amazon Echo ging in de uitverkoop, voor 99,99 dollar. De goedkopere variant Echo Dot ging over de toonbank voor 44,99 euro.

De prijskortingen moeten in eerste instantie vooral voor buzz zorgen en nieuwsgierige nieuwe shoppers lokken. Al zullen dat geen massa’s nieuwe mensen zijn, aangezien de winkels zich vooral bevinden op locaties waar de iets rijkere Amerikanen wonen en werken.

Een week na de eerste prijskortingen blijkt ook dat de meeste grote Amerikaanse retailers gemiddeld nog steeds lager in prijs zijn dan Amazon.

Wat doet de concurrentie?

Maar het stelt de concurrentie wel voor een dilemma. Meegaan in prijsverlagingen (met nog minder marge tot gevolg) of vasthouden aan de prijzen - met minder verkoop tot gevolg?

Nuttig om te weten is dat er al een jaar een prijzenoorlog aan de gang is in de VS. Zo verlaagde de grootste retailer ter wereld, Walmart, het afgelopen jaar al de prijzen.

Walmart reageerde in ieder geval op de prijsverlagingen door te melden dat het verbeteringen doorvoert in de winkels en in de producten; mooiere schappen en meer vers. En klanten kunnen voortaan hun online bestelde boodschappen ophalen bij pick-up points.

Aldi en Lidl zetten vooral in op uitbreiding van het aantal winkels in de VS.

Meegaan in de prijsverlaging lijkt ook niet de oplossing, zo vertelt een analist van AT Kearney tegen Bloomberg: ‘Prijsverlagingen kosten tijd en geld. Terwijl Amazon met een heel ander, disruptief model werkt; namelijk dat van dynamic pricing. Het bedrijf kan experimenteren met prijzen en snel aanpassen als iets wel of niet werkt.’

Amazon biedt bijvoorbeeld extra kortingen aan zijn Amazon Prime-abonnees. En bijna tweederde van de reguliere Whole Foods-klanten blijkt zo’n Prime-abonnement te hebben (bron: retailbureau Magid). Inmiddels maken in totaal 80 miljoen mensen gebruik van Amazon Prime.

De strategie van Amazon achter de overname van Whole Foods heeft in feite twee poten:

1: Toegang tot meer en betere (shopper)data: Boodschappendata hebben een aantal voordelen ten opzichte van data uit andere e-commerce aankopen, zoals boeken, kleding of elektronica. In tegenstelling tot andere e-commerce aankopen, kopen mensen immers minstens wekelijks iets in de supermarkt. Met boodschappendata heb je dus toegang tot veel meer data, en kun je veel sneller patronen en gewoontes herkennen.

Boodschappendata hebben een aantal voordelen ten opzichte van data uit andere e-commerce aankopen, zoals boeken, kleding of elektronica. In tegenstelling tot andere e-commerce aankopen, kopen mensen immers minstens wekelijks iets in de supermarkt. Met boodschappendata heb je dus toegang tot veel meer data, en kun je veel sneller patronen en gewoontes herkennen.

En 2: het uitbaten van het huismerk van Whole Foods: Whole Foods heeft met zijn 365-merk een sterk huismerk. Amazon richt zich steeds meer op eigen merken. Zo zijn er 8 eigen fashion-merken, maar ook huismerken voor batterijen, babydoekjes en luiers. Een voordeel van huismerken is uiteraard de hogere marge. Maar private labels zorgen ook meer differentiatie in je aanbod. Zeer belangrijk voor retailers om te kunnen blijven opvallen in een complex retaillandschap. Want consumenten shoppen eerder in jouw winkel dan in een winkel met merken die je overal kunt vinden.

365-merk een sterk huismerk. Amazon richt zich steeds meer op eigen merken. Zo zijn er 8 eigen fashion-merken, maar ook huismerken voor batterijen, babydoekjes en luiers. Een voordeel van huismerken is uiteraard de hogere marge. Maar private labels zorgen ook meer differentiatie in je aanbod. Zeer belangrijk voor retailers om te kunnen blijven opvallen in een complex retaillandschap. Want consumenten shoppen eerder in jouw winkel dan in een winkel met merken die je overal kunt vinden.

een sterk huismerk. Amazon richt zich steeds meer op eigen merken. Zo zijn er 8 eigen fashion-merken, maar ook huismerken voor batterijen, babydoekjes en luiers. Een voordeel van huismerken is uiteraard de hogere marge. Maar private labels zorgen ook meer differentiatie in je aanbod. Zeer belangrijk voor retailers om te kunnen blijven opvallen in een complex retaillandschap. Want consumenten shoppen eerder in jouw winkel dan in een winkel met merken die je overal kunt vinden.

Daarmee biedt Amazon aan consumenten naar eigen zeggen nu een mix van ‘de beste shopervaring, de snelste bezorging, unieke producten, en de beste prijzen’. Volgens de retailer is dit de mix waardoor consumenten naar je winkel terugkomen.

 

Wat doet Ahold Delhaize?

Ahold Delhaize is een belangrijke speler in de VS, met 9 retailformules en eigenaar van de grootste online bezorgservice in de VS, Peapod.

De retailer komt in eerste instantie ook niet met prijsverlagingen, maar deelt mee dat het flink zal investeren in online (en omnichannel). In een reactie meldt een woordvoerder dat de retailer juist 160 miljoen dollar zal investeren in online activiteiten. Dat bedrag was al bekend gemaakt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.

Het geld gaat naar extra distributie- en fulfillmentcapaciteit voor de online activiteiten in de komende jaren, aldus de woordvoerder tegen MarketingOnline.nl.

De retailer verwacht dat de markt voor online boodschappen snel groter zal worden door de investeringen van Amazon. En daar profiteert ook Ahold Delhaize van.

In de Verenigde Staten zal Aholds Peapod extra capaciteit toevoegen in Chicago en andere markten. Peapod is op dit moment marktleider in de VS wat betreft het bezorgen van online boodschappen, met 40 miljoen bezorgingen tot dusver.

De woordvoerder vervolgt: ‘Verder heeft Ahold Delhaize de afgelopen jaren al aanzienlijk geïnvesteerd in online en de omnichannel-strategie en zijn we goed gepositioneerd ten opzichte van de concurrentie.’

De onlineverkopen van Ahold Delhaize stegen met 22% in het tweede kwartaal en de retailer verwacht voor dit jaar een online omzet van 2,8 miljard euro (een verdubbeling in 3 jaar tijd). Voor 2020 verwacht Ahold Delhaize een online omzet van bijna 5 miljard euro.

 

Ook lanceerde Ahold Delhaize enige tijd geleden eigen ‘voice assistance apps’  voor de Alexa’s van deze wereld, die inmiddels live zijn in zowel de Verenigde Staten als in Nederland.

Zo kwam Peapod met een ‘Alexa Skill’, waarmee klanten hun boodschappenlijst kunnen aanvullen door berichten in te spreken. In Nederland experimenteert de retailer met Hiku, een koelkastmagneet waarmee je je boodschappenlijstje in de app kunt aanvullen door in te spreken. De retailer mikt hiermee op gemak via omnichannel: flexibel en via ieder kanaal makkelijk je boodschappen kunnen doen.

Bronnen: Ahold Delhaize, Bloomberg, Forbes

Beeld: Commons Wikimedia

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in