Alle MSN troeven bij NL marketeers! Doen!


Dat is nu precies aan de hand met de ontwikkeling van merkdialoog, een volstrekt nieuwe merkcommunicatiekunst die zich op dit moment ontkiemt in Instant Messaging producten zoals MSN Messenger. Ik schreef al eerder op Molblog over de relationele, de emotionele en de sociale mogelijkheden van MSN Messenger. Ook wijdde ik een artikel aan in AdfoResult (pdf). Dit artikel op Molblog laat zien waarom ik denk juist de Nederlandse marketeer niet langer moet wachten maar er zelf vandaag mee aan de slag moet.
Er zijn vijf redenen waarom de Nederlandse marketeer niet moet wachten op voorbeelden uit Amerika of andere landen, maar juist nú zélf dit middel moet gaan gebruiken om de merkdialoog met vijf miljoen Nederlanders op te starten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
1 Marktaandeel
De Nederlandse IM markt heeft een nagenoeg 100% MSN Messenger dekking. Dat betekent geen extra investeringen voor aanpassingen aan een tweede IM product en geen noodzakelijke compromissen aan functionaliteit. Een 'Wink' bijvoorbeeld (zie ook mij eerdere posting over de grafische mogelijkheden van MSN Messenger) kan zonder problemen worden ingezet. 7-up deed dit al voor. Ook kunt u er inmiddels vanuit gaan dat alle fervente gebruikers ook al hun vrienden, familie en collega's hebben toegevoegd en er dus één lijst ontstaat van hun trusted relations. Met alle mogelijkheden voor uw merk. We zijn leidend op dit gebied en laten we dat zo houden. Yahoo en MSN hebben inmiddels al aangekondigd hun producten op elkaar aan te passen. Voor u het weet komen de goede en succesvolle toepassingen weer uit Amerika.
2 Breedbandpenetratie
Na Korea is Nederland koploper in breedband. Typisch iets dat het gebruik van communicatiemiddelen als MSN Messenger sterk stimuleert. Nederland heeft zelfs nog wel meer chatbots dan Korea. Waarschijnlijk zijn de afwijkende taaltekens daar de oorzaak van, maar wellicht is er nog een andere oorzaak aan te wijzen.
3 Kleine taal
Het Nederlands is een kleine taal. Call Centers hebben daardoor slechts beperkte mogelijkheden om hun dienstverlening vanuit het buitenland te verzorgen. Om toch kosten te kunnen besparen, is het (zo veel mogelijk) automatiseren van de dialoog tussen consument en merk een mogelijkheid. Juist dus voor Nederland.
4 Kennis en attitude
In het ontwikkelde West-Europa komen relatief veel talen voor op een klein oppervlak. Juist Belgen en Nederlanders zijn met hun kleine taalgebiedje erg gewend om veel verschillende talen te spreken. Dit was immers noodzakelijk om zaken te kunnen doen. Amerikanen zijn dat tot de dag van vandaag niet. Nog altijd hebben veel producten uit de VS daarom de grootste moeite met tekens zoals ?, ? of ?. Niet voor niets was België de bakermat van het grote Lernout & Hauspie, het meest geavanceerde bedrijf op het gebied van taaltechnologie dat ooit bestaan heeft (en jammerlijk door allerlei redenen niet meer bestaat). Die kennis is echter niet verloren gegaan. Die kennis zat in mensen. Via LinkedIn kunt u gemakkelijk tientallen oud medewerkers terugvinden. Met de kennis en houding kunnen we hier de mooiste (en succesvolste) innovaties gaan bedenken.
5 Feminine samenleving
De fameuze socioloog Geert Hofstede heeft een internationaal cultuur model ontwikkeld met een aantal verschillende dimensies. Eén dimensie daarvan is 'toughness', ook wel (hoewel qua naamgeving discutabel) 'mannelijk. Daartegenover staat dus vrouwelijk. Een hoge score op deze dimensie staat dus voor (grofweg) hard, afstandelijk, functioneel. Een lage score voor zacht, begripvol, emotioneel. Alle beschaafde landen (en ook een aantal onbeschaafde) zijn getoetst op deze schaal. De VS scoort relatief hoog op 62. Nederland staat echter bijna onderaan, samen met Zweden en Noorwegen en scoort slechts 14 punten. (wie hier meer over wil weten moet het boek van Marieke de Mooij eens lezen) Het relatie-element zit dus veel meer in onze cultuur. Niet voor niets dat juist MSN Messenger hier enorm aanslaat. Hier is heel veel aandacht geweest voor grafische elementen in de vormgeving en de persoonlijke touch in de dialoog van chatbots. Wie bij AOL een IM chat voert, krijgt bijna een MS-DOS achtige ervaring. Logisch, Amerikanen zitten minder op die 'poespas' te wachten en zoeken alleen naar functies met direct resultaat.
Ik hoop dat dit betoog de Nederlandse Marketeer aan het denken heeft gezet. Even denken is al mooi genoeg wat mij betreft. Maar het gaat vooral om doen! Installeer MSN Messenger! Chat eens met Alice! Maak eens een Eccky! En dan de eigen plannen! Doen doen doen! Vandaag!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid