Overslaan en naar de inhoud gaan

Alle MSN troeven bij NL marketeers! Doen!

Nederlandse Marketeers zijn voorzichtig. We zijn een klein landje en we wachten maar al te graag op grote indrukwekkende voorbeelden uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is nu precies aan de hand met de ontwikkeling van merkdialoog, een volstrekt nieuwe merkcommunicatiekunst die zich op dit moment ontkiemt in Instant Messaging producten zoals MSN Messenger. Ik schreef al eerder op Molblog over de , de en de mogelijkheden van MSN Messenger. Ook wijdde ik een aan in AdfoResult (pdf). Dit artikel op Molblog laat zien waarom ik denk juist de Nederlandse marketeer niet langer moet wachten maar er zelf vandaag mee aan de slag moet.

related partner content for mobile comes here

Er zijn vijf redenen waarom de Nederlandse marketeer niet moet wachten op voorbeelden uit Amerika of andere landen, maar juist nú zélf dit middel moet gaan gebruiken om de merkdialoog met vijf miljoen Nederlanders op te starten.

1 Marktaandeel
De Nederlandse IM markt heeft een nagenoeg 100% MSN Messenger dekking. Dat betekent geen extra investeringen voor aanpassingen aan een tweede IM product en geen noodzakelijke compromissen aan functionaliteit. Een 'Wink' bijvoorbeeld (zie ook mij eerdere posting over van MSN Messenger) kan zonder problemen worden ingezet. deed dit al voor. Ook kunt u er inmiddels vanuit gaan dat alle fervente gebruikers ook al hun vrienden, familie en collega's hebben toegevoegd en er dus één lijst ontstaat van hun trusted relations. Met alle mogelijkheden voor uw merk. We zijn leidend op dit gebied en laten we dat zo houden. Yahoo en MSN hebben inmiddels al aangekondigd hun producten op elkaar aan te passen. Voor u het weet komen de goede en succesvolle toepassingen weer uit Amerika.

2 Breedbandpenetratie
Na Korea is Nederland in breedband. Typisch iets dat het gebruik van communicatiemiddelen als MSN Messenger sterk stimuleert. Nederland heeft zelfs nog wel meer dan Korea. Waarschijnlijk zijn de afwijkende taaltekens daar de oorzaak van, maar wellicht is er nog een andere oorzaak aan te wijzen.

3 Kleine taal
Het Nederlands is een kleine taal. Call Centers hebben daardoor slechts beperkte mogelijkheden om hun dienstverlening vanuit het buitenland te verzorgen. Om toch kosten te kunnen besparen, is het (zo veel mogelijk) automatiseren van de dialoog tussen consument en merk een mogelijkheid. Juist dus voor Nederland.

4 Kennis en attitude
In het ontwikkelde West-Europa komen relatief veel talen voor op een klein oppervlak. Juist Belgen en Nederlanders zijn met hun kleine taalgebiedje erg gewend om veel verschillende talen te spreken. Dit was immers noodzakelijk om zaken te kunnen doen. Amerikanen zijn dat tot de dag van vandaag niet. Nog altijd hebben veel producten uit de VS daarom de grootste moeite met tekens zoals ?, ? of ?. Niet voor niets was België de bakermat van het grote Lernout & Hauspie, het meest geavanceerde bedrijf op het gebied van taaltechnologie dat ooit bestaan heeft (en jammerlijk door allerlei redenen niet meer bestaat). Die kennis is echter niet verloren gegaan. Die kennis zat in mensen. Via kunt u gemakkelijk tientallen oud medewerkers terugvinden. Met de kennis en houding kunnen we hier de mooiste (en succesvolste) innovaties gaan bedenken.

5 Feminine samenleving
De fameuze socioloog Geert Hofstede heeft een internationaal cultuur model ontwikkeld met een aantal verschillende dimensies. Eén dimensie daarvan is 'toughness', ook wel (hoewel qua naamgeving discutabel) 'mannelijk. Daartegenover staat dus vrouwelijk. Een hoge score op deze dimensie staat dus voor (grofweg) hard, afstandelijk, functioneel. Een lage score voor zacht, begripvol, emotioneel. Alle beschaafde landen (en ook een aantal onbeschaafde) zijn getoetst op deze schaal. De VS scoort relatief hoog op 62. Nederland staat echter bijna onderaan, samen met Zweden en Noorwegen en scoort slechts 14 punten. (wie hier meer over wil weten moet het boek van eens lezen) Het relatie-element zit dus veel meer in onze cultuur. Niet voor niets dat juist MSN Messenger hier enorm aanslaat. Hier is heel veel aandacht geweest voor grafische elementen in de vormgeving en de persoonlijke touch in de dialoog van chatbots. Wie bij AOL een IM chat voert, krijgt bijna een MS-DOS achtige ervaring. Logisch, Amerikanen zitten minder op die 'poespas' te wachten en zoeken alleen naar functies met direct resultaat.

Ik hoop dat dit betoog de Nederlandse Marketeer aan het denken heeft gezet. Even denken is al mooi genoeg wat mij betreft. Maar het gaat vooral om doen! MSN Messenger! eens met Alice! Maak eens een ! En dan de eigen plannen! Doen doen doen! Vandaag!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in