Overslaan en naar de inhoud gaan

Akkoord over code tegen obesitas

Fabrikanten van levensmiddelen gaan zich bij het adverteren houden aan nieuwe regels die overgewicht moeten tegengaan. Vrijdag is de code…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Fabrikanten van levensmiddelen gaan zich bij het adverteren houden aan nieuwe regels die overgewicht moeten tegengaan.
Vrijdag is de code voor voedingsmiddelenreclame, opgesteld door de levensmiddelenindustrie zelf, aangenomen door de (RCC).

related partner content for mobile comes here

vindt de regels echter niet ver genoeg gaan.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie () heeft afgesproken dat gezondheidsclaims altijd moeten zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Ook mag er geen '0 procent vet' staan op producten die nooit vet bevatten, zoals frisdrank of sommige snoepjes. Vorige week was een voorstel van de Europese Commissie, om voedingsclaims zonder wetenschappelijke onderbouwing wettelijk te verbieden, nog verworpen door het Europees Parlement.

Reclame voor kinderen wordt ook enigszins aan banden gelegd. Kinderidolen mogen niet langer een product aanprijzen en voedingsmiddelenreclame op de lagere school wordt verboden. Consumenten die vinden dat een reclame niet aan de eisen voldoet, kunnen vanaf nu een klacht indienen bij de RCC.

De Consumentenbond zit in het bestuur van de Reclame Code Commissie en heeft daar tegen de code gestemd, omdat ze deze niet ver genoeg vindt gaan. 'Het is een waardeloze code', zegt een woordvoerder.

De bond wil dat reclame voor voedingsmiddelen met veel suiker, vet en zout helemaal niet meer mogen worden uitgezonden rond kinderprogramma's en op bepaalde tijden.

Dit mag volgens de code nog steeds. Ook mag je op de verpakking van koeken met veel suiker zetten dat ze geen vet bevatten. 'Zo hangt er nog steeds een zweem van gezondheid om ongezonde producten.'
Directeur Philip den Ouden van de FNLI noemt de wensen van de
Consumentenbond 'symboolmaatregelen'.

De maatregel van de FNLI past in het convenant dat de overheid met verschillende partijen sloot om overgewicht tegen te gaan. Vorig jaar had de FNLI al een gedragscode opgesteld, die onder meer over reclame ging.
Die vond minister Hoogervorst niet goed genoeg. Met deze stap is het ministerie wel tevreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in