Nima krijgt sneer van Management Scope
Nima-directeur Petra Claessen deed op 3 mei jl een persbericht uitgaan over maatschappelijk verantwoord belonen.
De consument pikt het niet meer dat topmensen in het bedrijfsleven exorbitante beloningen krijgen. Drastisch verlagen van die beloningen zou een prachtig marketingtool zijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet persbericht schoot Quinty Danko, hoofdredacteur van Management Scope in het verkeerde keelgat. "Sorry?" schrijft zij in haar column in het juninummer, "Waar bemoeien die marketeers zich mee?"
Het idee dat een bedrijf zich kan profileren ten opzichte van de concurrentie door de top minder te belonen vindt zij waanzin. "De man of vrouw moet verdienen wat hij of zij waard is, niet meer en niet minder." Bij het bepalen daarvan gaat het immers om de marktwaarde, meent Danko. "Misschien denken deze marketeers ook wel dat ze vooral reclame kunnen maken als een topman een deel van z'n bonus teruggeeft onder druk van de publieke opinie".
Dat de beloning van topmensen niet altijd juist bepaald wordt, is niet de fout van de topman of -vrouw. "Die doet gewoon zijn best", schrijft Danko. "Premier Balkenende dreigt met wettelijke maatregelen om de ontwikkeling van topsalarissen te matigen. Maar laat hij eerst de commissarissen en aandeelhouders eens een beetje de tijd geven om zich in te werken in de nieuwe rol die Tabaksblat ze gaf.
De volledige tekst van het persbericht is te lezen op de site van het Nima onder 'nieuws'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid