Overslaan en naar de inhoud gaan

AC/DC loves Wal-Mart

Geen iTunes of andere digitale download-vormen voor het nieuwste album van de Australische 'It's all about the balls'-band AC/DC.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geen voor het nieuwste album van de Australische 'It's all about the balls'-band AC/DC.

related partner content for mobile comes here

Nee, de mannen denken in de VS het meeste geld te verdienen via de verkoop van in slechts een winkelketen. Wal-Mart.

Toen het in juni bekend werd, waren de grappen niet van de lucht:

- 'For those about to rock, shop at Wal-Mart'
- 'For those who are about to forget their principles: we salute you!'
- '(Fans) can take the highway to? their local brick-and-mortar Wal-Mart (or surf its Web site)'

35 procent
Nog niet zo lang geleden zijn ze ingehaald door Apple, maar de afgelopen jaren nam Wal-Mart in de Verenigde Staten met zo'n 35 procent het grootste deel van de verkochte muziek voor zijn rekening.

Financieel wellicht dus een goede actie voor AC/DC. De exclusieve deal wordt vergeleken met die van het laatste album van

Senior pr-manager Melissa O'Brien van Wal-Mart in een van Adage over de exclusieve samenwerking met AC/DC:

'Vorig jaar zocht de platenmaatschappij Columbia contact met Wal-Mart omdat Columbia op zoek was naar een nieuw distributiekanaal. Wal-Mart had er wel oren naar, want de backcatalogus van AC/DC staan ieder jaar bovenaan in het lijstje van bestverkochte cd's.

'Elk jaar heeft Wal-Mart een "big exclusive" en dit jaar is het dus AC/DC. Met een nieuwe marketinginstrument voor Wal-Mart: instore expercience.

'Het is een samenwerking met nieuwe partners die Wal-Mart eerder niet had', aldus O'Brien.

Afgelopen week reed er een 'Black Ice'-truck door Manhattan (Wal-Mart heeft geen vestiging op Manhattan, vandaar) en Los Angeles waar mensen het album alvast konden beluisteren.

En afgelopen zondag is er een op Times Square geopend (in samenwerking met MTV) waar de eerste exemplaren van The Black Ice werden verkocht (de winkel is er tot 4 januari). In NYC en LA en hangen er 3D-billboards.

Daarnaast heeft Sirius Radio heeft een speciale met extra aandacht voor het nieuwe album en bij Clearchannel Radio volgt iedere keer als er een AC/DC-nummer is gedraaid, automatisch een commercial voor het nieuwe album.

Ouderwets
Zanger Brian Johnson verdedigde de samenwerking met Wal-Mart en het niet downloadable maken van het album in een :

'Misschien ben ik ouderwets, maar iTunes zal de muziek om zeep helpen als men niet voorzichtig is. Het is een monster. Ik weet zeker dat het alleen maar om de centen draait. Laat ik het zo zeggen: ze doen het in ieder geval niet voor de liefde.'

'Wal-Mart is de enige winkel geweest die altijd een grote voorraad van onze albums had. En ze verkopen AC/DC T-shirts en kinderpyjamas. Dat vinden we erg cool.'

Dat is ook waar Wal-Mart nu opnieuw op inzet. In 3.500 winkels is er een hele AC/DC-hoek gemaakt (de instore experience) , met T-shirts, andere merchandise en de gehele AC/DC-collectie.

MSN Music
Het is niet zo dat AC/DC helemaal niets digitaals deed. Zo was de band een van de eerste die via MSN Music te beluisteren was en vorig jaar bood AC/DC-muziek aan (tot maart dit jaar). Maar afzonderlijke nummers downloaden is er niet bij.

Pijn
Daar blijkt de pijn voor een band als AC/DC te zitten. Dat geldt ook voor Oasis wiens laatste album Dig Out Your Soul onlangs uitkwam en zo gemixt is dat als je afzonderlijke nummers luistert of downloadt, je een paar seconden mist, omdat de nummers aan elkaar zijn gemixt. Maar .

Net als Oasis richt ook AC/DC zich ook op gaming, want daar zijn ook heel wat centen te halen. Oasis songs zijn volgende maand te downloaden voor bij .

Wal-Mart zal vanaf 2 november de game AC/DC Live: Rock Band Track Pack met AC/DC-nummers exclusief verkopen.

Vanuit de muziekhoek is er nogal wat kritiek op deze exclusieve deal met Wal-Mart. De actie zou een extra klap zijn voor de , het zou alleen maar om het geld gaan.

En kritiek op het niet digitaal aanbieden van Black Ice.
Zoals muziekkenner schrijft, AC/DC mist hierdoor goedkope distributie, fanbereik, verzamelen van e-mailadressen, fanclubmogelijkheden.
Toegevoegde waarden van het digitaal aanbieden van een nieuw album.

En AC/DC heeft ook veel jonge fans en de vraag is of die speciaal naar Wal-Mart gaan. Volgens Lefsetz wordt een deel van de doelgroep van AC/DC-fans overgeslagen. De kids die het album graag via iTunes zouden willen kopen.

Nu zullen ze het waarschijnlijk illegaal gaan downloaden.

Wat er volgens achtersteekt: 'Oh, that's the dirty little secret of the music business. They don't want people to buy online. They want them to buy cd's.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in