Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merk: volg premiumstrategie

A-merken hebben het nog steeds zwaar te verduren van eigen merken. Wat zij vooral niet moeten doen is op prijs concurreren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de consument weer vaker naar merkproducten grijpt, hebben A-merken nog steeds veel last van retailmerken. Die zijn immers afgeweken van de geijkte me-toostrategie, en positioneren zich steeds hoger in de markt. Op prijs vechten is dan ook geen zinvolle strategie om de gunst van de consument te behouden of terug te winnen. Consumenten geven er blijk van dat zij kwaliteit willen. A-merken moeten dus juist een premiumstrategie volgen, en de vertrouwensvoorsprong die zij van oorsprong hebben bewaken en uitbouwen.

related partner content for mobile comes here

Om een merk duurzaam sterk in de markt te positioneren zijn vier factoren van cruciaal belang:

  • 1. Klantgerichte innovatie. Aan elke productintroductie of herlancering moet een grondige ondervraging van de kerndoelgroep voorafgaan, vooral naar hun leef- en aankoopgewoonten. Alleen zo kun je de consument positief verrassen.
  • 2. Behoedzame uitbouw van het merkterritorium. Het merkportfolio moet niet te breed worden; het merk moet profiel en authenticiteit behouden.
  • 3. Bewaking van de kern van het merk. Oftewel: behoud van een ‘compelling truth’. Een sterk merk heeft een sterke emotionele kracht die berust op een prestatiebelofte. Die moet in de hele marketingmix gecommuniceerd worden, maar vooral in de productkwaliteit en de verpakking.
  • 4. Sterke POS-aanwezigheid. Vooral nieuwe producten, die nog niet op het boodschappenlijstje staan, moeten opvallen op de winkelvloer.

Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in