A-merk: volg premiumstrategie
A-merken hebben het nog steeds zwaar te verduren van eigen merken. Wat zij vooral niet moeten doen is op prijs concurreren.
Hoewel de consument weer vaker naar merkproducten grijpt, hebben A-merken nog steeds veel last van retailmerken. Die zijn immers afgeweken van de geijkte me-toostrategie, en positioneren zich steeds hoger in de markt. Op prijs vechten is dan ook geen zinvolle strategie om de gunst van de consument te behouden of terug te winnen. Consumenten geven er blijk van dat zij kwaliteit willen. A-merken moeten dus juist een premiumstrategie volgen, en de vertrouwensvoorsprong die zij van oorsprong hebben bewaken en uitbouwen.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Om een merk duurzaam sterk in de markt te positioneren zijn vier factoren van cruciaal belang:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis- 1. Klantgerichte innovatie. Aan elke productintroductie of herlancering moet een grondige ondervraging van de kerndoelgroep voorafgaan, vooral naar hun leef- en aankoopgewoonten. Alleen zo kun je de consument positief verrassen.
- 2. Behoedzame uitbouw van het merkterritorium. Het merkportfolio moet niet te breed worden; het merk moet profiel en authenticiteit behouden.
- 3. Bewaking van de kern van het merk. Oftewel: behoud van een ‘compelling truth’. Een sterk merk heeft een sterke emotionele kracht die berust op een prestatiebelofte. Die moet in de hele marketingmix gecommuniceerd worden, maar vooral in de productkwaliteit en de verpakking.
- 4. Sterke POS-aanwezigheid. Vooral nieuwe producten, die nog niet op het boodschappenlijstje staan, moeten opvallen op de winkelvloer.
Bron: Marketingjournal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid