'Ruimere reclameregels Talpa en SBS'


Dit schrijft het Commissariaat voor de Media aan staatssecretaris Van der Laan (Media, D66). Vorige week maakte de staatssecretaris al bekend dat alle commerciële omroepbedrijven gelijkwaardig moeten worden op commercieel gebied. RTL valt nu onder Luxemburgse wetgeving en heeft daardoor meer mogelijkheden op reclamegebied dan in Nederland gevestigde zenders.
Het commissariaat probeert al tien jaar, zonder succes, om RTL onder Nederlandse wetgeving te brengen. Nu kiest het commissariaat ervoor om de ruimere mogelijkheden van RTL ook aan andere zenders te gunnen, aldus NRC Handelsblad. Het CvdM zegt dat Talpa en SBS nu nadeel hebben van het feit dat RTL adverteerders meer mogelijkheden kan bieden. Volgens een woordvoerder gaat ook een nieuwe Europese richtlijn uit van een soepeler reclamebeleid.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de praktijk betekent dit een verruiming van de sponsormogelijkheden. In de toekomst is dan de zin ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door...’ te horen. Ook mag een pay-off van de sponsor worden genoemd. Verder mogen SBS en Talpa van het Commissariaat splitscreen-reclame maken.
Het commissariaat sluit niet uit dat toch verschillen zullen blijven bestaan tussen RTL en de andere commerciële omroepen. Zo kunnen dezelfde regels verschillend geïnterpreteerd worden in Nederland en Luxemburg.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid