Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merk doet niet veel bij Aldi

Merken leveren weinig op voor fabrikant en retailer.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vijf jaar geleden introduceerden Aldi de eerste A-merken bij Aldi. Distrifood concludeert na een analyse de impact hiervan beperkt is.

related partner content for mobile comes here

Het medium deed een rondvraag langs bij verschillende betrokkenen. Onderzoeksbureau IRI bekeek de omzet van de betrokken A-merken in de supermarkten en concludeert dat er weinig effect qua groei is te zien.

De retailer zag ook geen verminderende neergang in marktaandeel door de verkoop van A-merken. Sjanny van Beekveld, business insight director IRI tegen Distrifood: ‘We hebben een analyse gemaakt en daaruit blijkt dat één van de betrokken A-merken slechts 1 procent van de omzet via Aldi haalt.’

Distrifood noemt dit opmerkelijk omdat het marktaandeel van Aldi in 2016 rond de 7 procent ligt.

De opname van A-merken in het Aldi-assortiment heeft een beperkte invloed heeft op de prijsstelling van het betrokken A-merk in Nederland.

Distrifood: ‘Grosso modo veert Aldi netjes mee met prijsfluctuaties in de markt. Door geen strak prijsbeleid op A-merken te voeren, lijkt Aldi zichzelf in de vingers te snijden. De prijsafstand ten opzichte van het reguliere assortiment is hierdoor immers groot.’

Wat ook niet helpt, is dat de Duitse retailer de producten in grotere verpakkingen verkoopt. Consumenten lijken hiervan niet het voordeel te zien, ze denken dat het duurder is.

Retailnews schrijft dat er al A-merken zijn, zoals Red Bull, die inmiddels niet langer te koop zijn bij Aldi. De supermarktketen zelf aan de site weten ‘voor het A-merkenaanbod te kijken naar de behoefte van de klant. “Dit aanbod wordt continu geoptimaliseerd”.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in