Overslaan en naar de inhoud gaan

3D geprinte krekels om te eten

Coolhunt deel 3: 3D system food productions.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 1992 leidt Science of the Time, een wereldwijd Coolhunt netwerk dat op academische wijze onderzoek doet naar mentaliteitstrends. Door de gedegen validatie kan het dienst doen als basis voor innovatie. De langdurige samenwerking tussen Carl en ondergetekende hebben geleid tot een exclusieve serie Coolhunt blogposts voor Adformatie.

related partner content for mobile comes here

3D-printing staat in de verbeelding van de ‘massa consument’ nogal eens gelijk aan originele, maar wat monotome oorbelletjes die op al even originele monotome manier ge-3D-print zijn, dus. Ongewijfeld revolutionair maar tegelijkertijd niet maar dan het vroegste begin. Susana Soares van South Bank University, Londen loopt voorop en gaat 3D-printing naar ons allemaal brengen op een veel wezenlijker manier. Onder meer in de vorm van krekels. 

Op onze onduurzame, overvolle planeet zullen we ons eetgedrag moeten aanpassen, is onontkoombaar de trend. Insecten passen daar prima in. Ze zitten vol proteïnen. En je gooit er helemaal niks van weg. Jammer dat velen van het idee gruwen. Onlangs zelf (Carl) nog een krekel gegeten die symbolisch gerecycled en aangereikt werd als ‘net popcorn’. Het was nog waar ook, maar viel me toch zwaar –en dat geldt voor menigeen. Dus waarom de krekeltjes niet onherkenbaar vermalen en er vervolgens ge-3d-print,  veel meer en veel anders van maken? Dat is het idee van 3D system food productions. Het staat nog in de kinderschoenen maar de eerste keukenklare en bakklare apparaten worden dit najaar verwacht.

Learnings:

Laten we ‘de collectieve sensitiviteit’ – hier het afgrijzen van krekels eten et cetera - toch vooral niet overschatten. We weten allemaal hoe irrationeel krachtig die sensitiviteit kan zijn. De echte vernieuwers beseffen echter ook dat in een overvolle wereld de onsmakelijke wal het sensitieve schip gaat keren. Uit rationele wereldnoodzaak. De zoektocht hoe die wal smakelijk te maken, hoe gezonde krekelvoeding onherkenbaar lekker te maken, die zoektocht is begonnen.

Het zal duidelijk zijn: vul voor krekels ieder ‘onsmakelijk’ ingrediëntje in – en de innovatieve voedingsmarkt verbreedt zich navenant.

Vaststellen wie de avantgarde in deze wordt, wordt de eerste opdracht, zoals altijd. Hipsters? Topsporters? Fashion models? 50+ gezondheids freaks?  – wordt de eerste opdracht riching massacommunicatie. En dan de communicatie zelf nog…

Met dank aan Neal Staadal, Coolhunter aan Institut Paul Bocuse, Lyon

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in