Overslaan en naar de inhoud gaan

What about the yummy?

In de nieuwe Tijdschrift voor Marketing aandacht voor de nieuwste consumentengroep in een lange reeks van zinnige en onzinnige niches.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Robert Heeg

related partner content for mobile comes here

De Yummy, Young Urban Male, is jong, hip en trendy, verdient vet en geeft nog vetter uit.

De Yummy werd voor het eerst gesignaleerd in maart, in een rapport van de retailafdeling van de Britse HSBC-bank: ‘Rise of the Yummy. Young, Urban, Male: Three reasons to rejoice’. Daarin werd deze nieuwste niche geïntroduceerd als jonge, stedelijke man met een fors besteedbaar inkomen dat bij voorkeur wordt uitgegeven aan luxe merkartikelen - van modeaccessoires tot cosmetica.

IJdel

De Yum is namelijk ijdel en jaagt voortdurend achter trends aan. En hij wordt steeds jonger, want consumenten lopen kennelijk steeds vroeger te koop met hun sociale status.

De HSBC-onderzoekers zien in hem de mainstream opvolger van de metroseksueel. De Yummy is een ontluikende consument die de luxemarkt ter waarde van 1 triljoen dollar kan transformeren en de komende jaren met 8 á 9 procent kan laten groeien. De Yum is een wereldwijd fenomeen, maar liet zich  eerst zien in Japan en Zuid-Korea, gevolgd door groeimarkten als China.

Volgens Freddy J. Nager, marketingprofessor aan de University of Southern California, is het geen echt nieuwe niche. ‘Een paar jaar geleden, tijdens de hoogtijdagen van David Beckham, noemden we ze nog metroseksueel. En honderden jaren geleden noemden we ze dandies. De marketeer die de Yummy bedacht, verpakte een bestaand segment opnieuw en claimt het als iets anders.’

Of de Yummy nu echt nieuw is of niet, de vraag is hoe de marketeer deze niche (en de vele andere) moet benaderen.

Volgens Nager moeten zij zichzelf altijd de volgende drie vragen stellen:

1. Wie claimen en benoemen het segment/de trend? Welke expertise hebben zij? En welke deskundigheid? Wat zouden hun motieven kunnen zijn om dit te doen?

2. Is het segment/de trend daadwerkelijk iets nieuws? Historici en antropologen kunnen die vraag wellicht helpen beantwoorden.

3. Welke data ondersteunen het segment/de trend? Zijn de aantallen echt significant, of hebben we slechts te maken met een stel anekdotische voorbeelden? Is het lokaal, nationaal of mondiaal? Hoe lang bestaat het segment/de trend? En wat is de verwachte levensduur?

Lees het hele artikel in Tijdschrift voor Marketing, of .

Vraag hier een aan. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in