Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor een lesje WK-entertainment moet je bij de VS zijn

Dat de Verenigde Staten op het WK al is uitgeschakeld, daar staat niemand van te kijken, voetbalkenner of niet. Toch viel mij juist dit WK…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet op gebied van voetbal zelf, maar op hun magistrale manier hoe ze de commercie weten in te zetten op grote evenementen. Dusdanig, dat het ook een feest wordt om naar te kijken als er even niks gebeurt.

Anders dus dan de reclame van Hyundai met de vreselijke “Goooo!, de AH die ook bezorgt - maar waar een Giovanni van Bronckhorst niet meer blijkt te kunnen praten, of de "sfeer" reclame van de Roy Donders-pakken, die het oranjegevoel moet vergroten in Nederland.

Van de 8 wedstrijden die er nu al zijn gespeeld in de knock-out fase, zijn er 5 geëindigd in een verlenging. Daarnaast had je de wedstrijd van Nederland die twee keer werd stilgelegd voor een drinkpauze. Dit zijn nu voor de toeschouwers dooie momenten

Ultieme momenten om commercieel op in te spelen. Maar dan wel op een manier zodat we als kijker er ook van kunnen genieten.

De FIFA heeft al eerder aangetoond nog een oubollige instantie te zijn die eerder leunt op resultaten uit het verleden, dan kijkt naar de toekomst. Hun grootste commerciële inbreng blijkt te zitten in het tegenhouden van merken die trachten guerrilla acties in te zetten (Bavaria vier jaar geleden) en het aanpassen van speeltijden op het spelende land.

Alhoewel dit laatste mogelijk ook ten koste zou kunnen zijn gegaan van het sportieve element. Een wedstrijd in Europa van 18:00 is namelijk 13:00 plaatselijke tijd en dus heetst van de dag. Wellicht daarom wordt er extreem gescoord in de laatste minuten van de wedstrijd.

Super Bowl
Waarom lukt het de Amerikanen om bijvoorbeeld tijdens de Super Bowl het hele land voor de TV te krijgen en te laten smachten om de commercials te mogen aanschouwen? Daar is het pure entertainment! En merken doen hun best om iets moois neer te zetten.


related partner content for mobile comes here

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.



Zijn de drinkpauzes wel echt een irritante onderbreking (ook bij mindere temperaturen) of biedt het perspectief? Het zou sportief bevorderend moeten zijn voor het spel. Daarnaast is het natuurlijk grandioos spektakel als je middels geluid exact de toespraak van de coach thuis kan meekrijgen. Gepaard met extra spektakel op het veld, middels bijvoorbeeld cheerleaders. En wellicht ook korte commerciële boodschappen, die enkel worden uitgezocht op creativiteit, dus niet op irritantheid, doch groot budget (met kracht van herhalen).

Al met al, ik zie allom kansen, helemaal in de hitte van Qatar! Want zeg nou eerlijk, dit willen we toch allemaal zien tijdens een wedstrijd:


 

Gideon Tailleur - Retail Marketing specialist met sterke focus op omnichannel. Twitter: 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in