Virtueel shoppen wordt steeds populairder
De groei in de aankopen wordt vooral gedragen door de ervaren online-kopers. De Nederlandse internetconsument shopt bij voorkeur bij Nederlandse e-retailers: hier besteedt hij ruim 85 procent van zijn internetaankopen. De ontwikkeling dat traditionele Nederlandse (postorder-) bedrijven steeds vaker op internet te vinden zijn, speelt een belangrijke rol in dit proces. Deze bedrijven verbreden bovendien hun online-assortiment. De segmenten huis & tuin en mode vallen op door een sterke groei. De consumentenelektronica blijft echter koploper. Traditionele sterke productgroepen als boeken en muziek vertonen een afname van de groei. De online-postorderbedrijven behoren tot de sterkste groeiers. Dit heeft zijn weerslag op de koperspopulatie. Het aandeel vrouwen is toegenomen tot 40 procent, terwijl ook de gemiddelde leeftijd stijgt: bij een afname van het aandeel 20-29 jarigen, is het percentage 40-plussers in 2001 gestegen van 37 naar 40 procent. Voor wat betreft het opleidingsniveau is er een verschuiving van hoger naar middelbaar opgeleiden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid