Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitstel besluit marktmacht dagbladuitgevers

De beperking van het maximale marktaandeel dat dagbladuitgevers mogen hebben, wordt voorlopig nog niet opgeheven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt (Media) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten, meldt De Telegraaf. Ze laat het besluit hierover aan een nieuw kabinet.

related partner content for mobile comes here

Wel zet de bewindsvrouw de voorbereidingen in gang voor een wetsvoorstel dat het toegestane maximumpercentage op de dagbladmarkt verhoogd van 35 naar 50 pct, zoals een meerderheid van de Tweede Kamer heeft geeist.

Het huidige maximale marktaandeel van 35 pct is geregeld in de Tijdelijke wet mediaconcentraties. Naast dat percentage op de lezersmarkt zijn er ook beperkingen voor bedrijven die niet alleen kranten uitgeven, maar ook actief zijn in televisie en radio. Van Bijsterveldt wilde deze beperking aanvankelijk verlengen tot 1 januari 2012.

Van Bijsterveldt zegt ze de beslissing ook uitstelt omdat diverse dagbladuitgevers geen grote urgentie hebben op dit punt. Maar Telegraaf Media Groep heeft dat wél, meldt de eigen krant van het mediaconcern. Ook valt Van Bijsterveldt uit een vergelijking met andere landen op dat marktaandelen zich vaak tussen de 20 en 30 pct bevinden. Daarom vindt ze een aandeel van 35 pct dat Nederland hanteert op de dagbladmarkt 'redelijk ruimhartig'.

Bron: De Telegraaf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in