Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingflops op een rij

‘Succes kent vele vaders, een mislukking is maar een eenzame wees’. En er zijn in marketingland héél véél wezen. Frans Reichardt,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nieuwe concepten die met veel elan werden gelanceerd, maar toch sneefden. Uiteraard staat de aloude New Coke-case er in en ook Buckler wordt weer eens belicht, maar ook puC en Postbank/ING (al kun je je afvragen of die laatste nu echt een misser is) krijgen aandacht. In totaal staan er 150 flops in.

related partner content for mobile comes here

Er staan ook aanbevelingen in het boek. Zo vragen de heren zich af of deskundigen blunders kunnen voorspellen. Citaat: ‘Nee, dat kunnen zij niet. Het bewijs hiervoor vinden we in het eerbiedwaardige Tijdschrift voor Marketing. Elke maand bevat dit vakblad de rubriek Top of Flop, waarin steeds een recent op de markt gekomen product of dienst wordt beschreven. Via de website mogen de lezers van het Tijdschrift voor Marketing, stuk voor stuk toch professionele marketeers, aangeven of het beschreven oproduct een top of een flop wordt.
‘Wie de 46 afleveringen van deze rubriek tussen januari 2004 en december 2008 analyseert, komt tot de opmerkelijke conclusie dat de deskundigen het keer op keer oneens zijn over of iets een top of een flop wordt: de gemiddelde score van al die 46 besproken producten is 56 procent Top tegenover 44 procent Flop. (…) De professionals zijn het per besproken product gewoon fundamenteel oneens met elkaar. (…)Anders gezegd: wie een nieuw product op de markt wil brengen en aan tien marketeers een oordeel vraagt , zal er vijf a zes horen zeggen dat het een Top gaat worden, terwijl vier a vijf zullen zeggen dat het een Flop gaat worden. Marketingprofessionals kunnen succes dus niet voorspellen’.

De auteurs zetten nog wel op een rijtje wat de lessen van alle flops zijn:

  • Sluit de mogelijkheid dat je product een blunder wordt niet uit.
  • Zorg dat aan alle randvoorwaarden is voldaan. (zoals: wettelijke voorschriften en standaarden in de markt).
  • Zorg dat het product technisch goed is.
  • Introduceer geen producten die al snel verouderd kunnen zijn.
  • Stel een exitstrategie op.
  • Verricht al het marktonderzoek dat nuttig en nodig is.
  • Sla geen acht op marketingadviseurs die zeggen dat ze het wel weten.
  • Doe wat je vooraf hebt gezegd dat je zou doen als het niet goed gaat.
  • Haal het product tijdig uit de markt als het misgaat.

Het boek is verschenen bij Pearson.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in