Overslaan en naar de inhoud gaan

U weet China-glens?

De Chinese correspondent van The Wall Street Journal bericht over de 'consternatie' die is ontstaan onder Chinese marketeers als gevolg van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Chinese correspondent van The Wall Street Journal de 'consternatie' die is ontstaan onder Chinese marketeers als gevolg van de plotselinge en vergaande repressie tegen reclame van de Chinese regering.

related partner content for mobile comes here

Was China de afgelopen jaren een walhalla voor adverteerders als gevolg van het ontbreken van regulering, nu blijkt zich dat juist tegen de adverteerders te keren.

Het heeft de Chinese regering behaagd om eens kritisch naar spotjes te kijken. Die blik trog op de eerste plaats 's werelds grootste adverteerder, Procter & Gamble.

Zowel spotjes als verpakking van vier merken van P&G konden volgens de Chinezen niet door de beugel.

De manier waarop de Chinezen dit doen vind ik zeer vermakelijk: zo vroegen ze P&G een haar bureau WPP Group of ze kon aantonen dat de shampoo Pentene, zoals de belofte luidt, het haar inderdaad tien keer sterker maakt.

"Jazeker wel", zei de directeur onderzoek van P&G tegen haar argwanende landgenoten. Maar die laten zich daarmee niet afschepen. Ze bezoeken de komende maanden vaker de burelen van P&G in Peking teneinde onderzoek te doen.

Ondertussen kreeg P&G als een boete van 24.000 dollar daar een Chinees klaagde dat een door hem aangeschafte gezichtscrème SK-II niet het 'wondervocht' bleek te zijn die de maker beloofde: dat het gezicht er na 28 dagen 12 jaar jonger zou uitzien. P&G kon niets anders doen dan de lopende campagne voor het spulletje staken...

Soms is het vooruitzicht dat de Chinezen over een paar decennia de wereld regeren beangstigend, maar dit aspect biedt nog leuke vooruitzichten...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in