Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony’s Chocolonely daalt in lijst 40 Inspirerende merken

Ikea is in 2017 meest inspirerende organisaties voor consument.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Strategiebureau Synergie verrichtte voor de zevende keer onderzoek naar de 40 inspirerende merken in Nederland

related partner content for mobile comes here

Voor consumenten is Ikea het meest inspirerende merk dit jaar. Voor marketeers en businessprofessionals is dat TED. 

Kenmerken van de organisaties die voorkomen in de lijst zijn volgens het bureau bedrijven die flexibel werken, telkens vernieuwen en technologie gebruiken om de impact te vergroten.
In 2017 valt een aantal zaken op, aldus het bureau. 

‘Inspirerende organisaties hebben een duidelijke purpose en zijn opvallend klantgericht. Ze zijn groot, maar voortdurend in beweging. Ze gebruiken hun omvang als platform voor innovatie. En ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten.

'Waar eerder juist de kleine – startup-achtige – organisaties de naam hadden snel en beweeglijk te zijn, lukt het nu juist de grote organisaties steeds beter om te denken en werken als een startup met de impact van een grown-up. Ze vernieuwen in een open dialoog met de markt (klanten) en zien innovatie als een doorlopend proces.’

Bedrijven als Bol.com, Philips, Nike (de grootste stijger in de lijst) en BWM winnen in inspiratiewaarde. 

Verschuivingen

In het consumentenonderzoek vindt een aantal opvallende verschuivingen plaats. De winnaar van 2016 – Tony’s Chocolonely – valt met 5 procent aan inspiratiewaarde terug naar de 8e plaats. 
Apple (derde) en Bol.com (vierde) winnen tien plaatsen. Marktplaats komt op de 19e plaats nieuw binnen in de ranking en Ben & Jerry’s op de 21ste. 

Grootste daler is het WNF. Vorig jaar op nummer 5, nu op nummer 29.

Naast Triodos Bank, Starbucks en Airbnb, verlaten Hema, Center Parcs en Landal de Inspirerende 40.

Businessprofessionals 

Marketeers en businessprofessionals oordelen anders over de merken. Zo valt Nespresso buiten de Inspirerende 40 voor consumenten, terwijl zij voor businessprofessionals juist 17 plaatsen terrein wint (nummer 12 in de ranking en de grootste stijger in de lijst). De topdrie onder businessprofessionals wordt gevormd door TED, Tesla en Tony’s Chocolonely. 

Nieuwkomers zijn Food2Smile (7), Rode Kruis (23), Unicef (24) en bijvoorbeeld NewHorizon (28). 

DSM, Randstad, TomTom, Schiphol en managementbureau McKinsey vallen dit jaar buiten de ranking. 

Synergie: ‘Marketeers en businessprofessionals identificeren nieuwe en vernieuwende organisaties eerder dan consumenten, maar laten zich vervolgens meer inspireren door “bewijs” en “businesscase”. Consumenten kijken meer naar de doe- en daadkracht van organisaties: zetten zij hun visie ook om in waardevolle oplossingen.'

Het rankingsonderzoek wordt uitgevoerd onder 1.992 Nederlandse consumenten en 1.190 businessprofessionals. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in